I dag kl 11.00 ska utbildningsutskottet rösta för eller emot vinstförbud i förskolan. - Upp till bevis för alla partier som säger sig sätta barnen före börsbolagen.
Visa på X →Åsa Westlund
Socialdemokraterna
@asawestlund.bsky.social (Bluesky)@AsaWestlund@respublicae.eu (Mastodon)@AsaWestlund (X)2195
inlägg
Sist SD-regeringen sa att man gjorde den största satsningen i modern tid på skolan var det i själva verket en nedskärning på 2 miljarder. Tunga remissinstanser har dessutom påtalat hur underfinansierade de reformer som regeringen nu går fram med är. Vem som ska betala?
Visa på X →Det är sjukt att vi har utländska ägare som driver förskolor i Sverige för att tjäna pengar. Än mer sjukt är det att regeringen inte tar ansvar för att granska dem! Regeringen vägrar att ens utreda ansvaret för att granska förskolor. https://www.altinget.se/artikel/kommun-varnar-svaart-att-granska-utlandskt-agande-i-forskolan
Visa på Bluesky →Det är sjukt att vi har utländska ägare som driver förskolor i Sverige för att tjäna pengar. Än mer sjukt är det att regeringen inte tar ansvar för att granska dem! Regeringen vägrar att ens utreda ansvaret för att granska förskolor. https://www.altinget.se/artikel/kommun-varnar-svaart-att-granska-utlandskt-agande-i-forskolan
Visa på X →Det är förstås helt ansvarslöst och oacceptabelt att göra skolbarn i Sverige till måltavla för vad som händer i Gaza.
Visa på X →Två enkla saker Tidögänget borde gjort för att inte arbetslösheten skulle öka så kraftigt som den gjort. 1. inte dragit ned på yrkesutbildning för vuxna. 2. inte stängt ned branschskolorna som utbildade till viktiga bristyrken.
Visa på X →L avskaffar en skolreform som de själva infört: extra anpassningar. Det är bra, i praktiken blev det inte alls som de tänkt. Men om fler elever ska kunna få särskilt stöd krävs mer resurser. SD-regeringen har tvärtom tvingat fram besparingar i svensk skola.
Visa på X →@adamdanieli Tack.
Visa på X →Har och hot är aldrig acceptabelt. När det riktas mot politiska företrädare är det dessutom ett allvarligt hot mot demokratin. Om detta bör alla demokratiska partier söka samförstånd.
Visa på X →Tack Maria. En värdig kommentar. Hat och hot är aldrig acceptabelt. Tyvärr är det inte heller något som uppstått just här och nu. Alla som vill leva i en demokrati måste tillsammans ta ansvar och fördöma det. Oavsett vem det riktas emot.
Visa på X →Marknadsskolan är ett enormt svek mot arbetarklassens barn. Ingen som vill ge alla barn samma chans i livet kan försvara de vinstintressen som driver fram detta. Att vissa friskolor vill sätta en annan bild är förstås lika falskt som all annan marknadsföring.
Visa på X →Nej, att förfölja och filma människor och sen hänga ut dem i sociala medier är inte ok. Vare sig du är riksdagsledamot eller aktivist. Och oavsett om den du förföljer är förtroendevald eller ej.
Visa på X →@davlin82 Ni har haft tre år på er. Dags för leverans istället för att sprida lögner om oppositionen? Leverera något mer än en utredning som inte verkar ha en siffra rätt?
Visa på X →Ni har haft tre år på er. Dags för leverans istället för att sprida lögner om oppositionen? Leverera något mer än en utredning som inte verkar ha en siffra rätt?
Visa på X →Alla som är intresserade av marknadsskolan bör läsa @johanenfeldt Varför sa t ex statsministern inget om att införa offentlighetsprincip även för friskolor i regeringsförklaringen? https://loblog.lo.se/2025/09/helrenovering-med-forhinder/
Visa på X →Regeringen mycket små satsningar på yrkesutbildning för vuxna för att kunna ta de lediga jobb som finns. Mer behövs! Bra regelförändringar på yrkesvux. Men krävs också en regering som lägger långsiktiga pengar. Motsatsen till vad denna regering klarar av.
Visa på X →Nytt S- förslag! Fristående förskolor som inte sköter sig ska kunna tvångsförvaltas. Stängas också förstås. Men ibland är det bättre för barn och personal att förskolan drivs vidare i kommunal regi. Barnens rätt ska vägra tyngre än förskoleägarnas. omni.se/andersson-la...
Visa på Bluesky →Nytt S- förslag! Fristående förskolor som inte sköter sig ska kunna tvångsförvaltas. Stängas också förstås. Men ibland är det bättre för barn och personal att förskolan drivs vidare i kommunal regi. Barnens rätt ska vägra tyngre än förskoleägarnas. https://omni.se/andersson-lat-kommunen-tvangsforvalta-friskolor/a/25QjbG
Visa på X →Väljarna verkar tycka att det är Liberalerna som inte kan bete sig. https://www.sverigesradio.se/artikel/svart-lage-for-regeringen-rekordlagt-stod-for-l
Visa på X →@rektor_linnea https://www.regeringen.se/informationsmaterial/2025/09/propositionsforteckning-hosten-2025/
Visa på X →Inte ens en proposition om att införa offentlighetsprincipen även för friskolor finns med på propositionslistan för hösten.
Visa på X →Grattis till skolkoncernerna! Inget vinstförbud och inga nya konkurrenter. Dubbelvinst för skolkoncernernen AB. https://www.vilarare.se/nyheter/friskolor/regeringens-skarpa-besked-om-vinster-i-skolan-overens/
Visa på X →Otroligt självgod statsminister. Att arbetslösheten gått upp, inflationen fortfarande är hög och tillväxten i EU:s bottenliga har inte nått in i bunkern?
Visa på X →Viktigt med yrkesutbildning säger statsministern. Därför regeringen lägger en halv miljard mindre på det 2025 än vad Löfven gjorde?
Visa på X →Babblarna på skärm som barnpassning i vinstdrivande förskola. Men regeringen menar att de framgångsrikt tagit kampen mot skärmarna. Och vinsterna ska vara kvar. Bra med mobilförbud. Men vinsterna måste bort och eleverna få stöd tidigare än idag.
Visa på X →