(1/3) Är utbildningsministern grundlurad eller är det väljarna hon försöker lura? Hon påstår att SD-regeringen satsar 4,3 miljarder på skolan. Men i bp26 finns bara 1,9 miljarder mer än i bp25. 1 miljard av det är sänkt maxtaxa. Återstår alltså 0,9 miljarder till skolan. ->
Visa på X →Åsa Westlund
Socialdemokraterna
@asawestlund.bsky.social (Bluesky)@AsaWestlund@respublicae.eu (Mastodon)@AsaWestlund (X)2195
inlägg
Dessutom innebar beslutet att kommuner fick dra av för merkostnader. procent Denna möjlighet togs dock bort av regeringen Reinfeldt. Alltså M, L, KD och C. Det är alltså med Reinfeldt friskolorna får rätt till 100 procent av den kommunala skolpengen.
Visa på X →@alittamakim L och flera tidöpartierna gick till val på att minska klimatutsläppen. Stort svek att leverera det motsatta. Kan inte skyllas på väljarna.
Visa på X →Resultatet av att L valde samarbete med SD. Vinstintresset blir kvar i svensk skola. Och skolkoncernerna får en starkare position (se t ex Skolverkets remissvar till regeringens utredning om att reglera vinst. ) Klimatutsläppen ökar. Ändå vill de fortsätta samarbetet.
Visa på X →Den här mannen ränner alltså runt i riksdagens lokaler tack vare SD. Regeringskansliet nästa? https://www.aftonbladet.se/ledare/a/lw6p9o/nick-alinias-terrorisering-mot-dragartister-ledde-till-mordhot
Visa på X →Exakt. Om L ville stoppa marknadsskolan skulle de inte välja Tidölaget. Om L ville klara klimatet skulle de inte välja Tidölaget. L har en enda prioritet. Rädda hem stora skattesänkningar för dem som tjänar mest. Det förklarar att de är i Tidölaget https://www.aftonbladet.se/ledare/a/QMGQBW/vinstuttag-i-skolan-simona-mohamsson-l-lurar-valjarna
Visa på X →Det var alltså M, KD, L och C som införde marknadsskolan. Och sen dess har de stoppat alla försök att göra upp med vinstintressen i skolan. Först med stöd av MP. Senare med stöd av SD.
Visa på X →https://aip.nu/felaktig-bild-att-s-stottat-skolmarknadisering/
Visa på X →Tråkigt att @rektor_linnea vill sprida en så här felaktig bild av S och marknadsskolan. Om beslutet hon hänvisar till inte hade tagits hade alla friskolor haft elevavgifter utöver stöd från det offentliga. Mer om hur det varit i tråd ⬇️ https://www.expressen.se/ledare/linnea-lindquist/s-rullade-ut-roda-mattan-for-skojarna/
Visa på X →Om L vill rädda klimatet är det superenkelt. Sluta samarbeta med dem som inte vill det. Om L vill avskaffa marknadsskolan är det lika enkelt. Sluta samarbeta med dem som inte vill det. L prioriterar alltid sänkta skatter före skolan och klimatet. https://omni.se/pourmokhtari-losningar-finns-men-andra-sager-nej/a/eMA1mQ
Visa på X →Det är den här verkligheten som vinstjakten i svensk skola skapat. Och ändå vill SD och regeringen göra allt de kan för att försvara systemet. Avskaffa marknadsskolan nu.
Visa på X →Varför vill regeringen att FÄRRE ska klara skolan och få ett jobb? Varför genomföra reformer som ÖKAR nyrekryteringen? https://www.svd.se/a/eM99VQ/expert-om-sankta-bidrag-gav-samre-skolresultat?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →”Största skolbudgeten kanske inte störst - ett fultrick” https://www.sverigesradio.se/artikel/storsta-skolbudgeten-kanske-inte-storst-ett-fultrick
Visa på X →@p63812675 De får redan högre lön och har därför redan så mkt. Varför kan de inte bidra efter förmåga?
Visa på X →@JoarForssell Lägg ned. Ni har röstat nej även till våra motioner. Så detta är inte en formfråga. Ni har valt att försvara vinsterna med M, SD och KD. Stå för det.
Visa på X →Det ska löna sig att arbeta. Men varför måste regeringen göra så att det lönar sig så mycket mer för höginkomsttagare än för låg-och medelklass?
Visa på X →@hejdejakob Exakt
Visa på X →Lika oseriöst som det ser ut.

Ännu en gång röstade L,M,KD och SD nej till att förbjuda vinst i förskolan. Snacka går bra. Men i verkligheten har L valt att försvara vinsterna tillsammans med Tidö istället för att få bort dem med oss som vill just detta. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XjKm5m/simona-mohamsson-rostade-mot-forslag-om-vinstforbud-i-forskola
Visa på X →@davlin82 Det är helt orimligt att ni påstår att ni lägger 4,3 miljarder och inte kan svara på vad det är för satsningar. Som du vet fick ju ditt statsråd på pk frågor om det och svarade annorlunda än du nu.
Visa på X →I dag tog utbildningsutskottet ställning till vårt förslag om bl.a. vinstförbud i förskolan. Många partier tycker att det är ok att skattepengar till förskolan fortsätter att gå till Porsche och lyxlägenheter till ägarna.

I dag tog utbildningsutskottet ställning till vårt förslag om bl.a. vinstförbud i förskolan. Många partier tycker att det är ok att skattepengar till förskolan fortsätter att gå till Porsche och lyxlägenheter till ägarna.

Hur man får ett mycket litet tillskott att se ut som 4,3 miljarder - LO Bloggen https://loblog.lo.se/2025/09/hur-man-far-ett-mycket-litet-tillskott-att-se-ut-som-43-miljarder/
Visa på X →Dina skattepengar kommer även i fortsättningen kunna gå till någon ägares Porsche istället för mat till barnen i förskolan. Idag i utbildningsutskottet sa partierna bakom SD-regeringen nej till våra förslag om vinstförbud i förskolan. Förskolans pengar ska gå till förskolan!
Visa på X →Regeringens egen budgettabell visar inte i närheten av 4,3 miljarder. Är detta resultatet av den marknadsskola Mohamsson gått i? Eller bara rätt och slätt Fake News?
