Regeringen säger sig stå för social rörlighet. Men skolan blir allt mer ojämlik. Den starkaste förutsägelsen för hur det ska gå för dig i skolan är vilken utbildningsbakgrund dina föräldrar har. Elever får inte det stöd de ska ha, medan skolägarna tar pengarna till nya lyxbilar.
Visa på X →Åsa Westlund
Socialdemokraterna
@asawestlund.bsky.social (Bluesky)@AsaWestlund@respublicae.eu (Mastodon)@AsaWestlund (X)2195
inlägg
Bra med mobilförbud i hela grundskolan! Men önskar att SD-regeringen kunde prioritera pengar till fler lärare och stopp för all vinstjakt i skola och förskola också.
Visa på X →@jerker_lundin Läs på.
Visa på X →Vinst måste bort från förskola och skola! Denna vecka lägger vi nytt förslag i riksdagen om detta. Gång på gång - nya exempel på hur vinstjakt i skola och förskola går ut över barnen och deras utbildning. Ändå fortsätter SD-regeringen försvara vinsterna. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QM1eyP/personal-pa-forskolan-avstar-mat-for-att-det-ska-racka-till-barnen-en-banan
Visa på Bluesky →Följer alla analyser med intresse. Till skillnad från många andra ser jag en uppriktig text här. Givetvis gör det ont när rasismen kommer nära en själv. Men det duger inte att tiga när andra drabbas och låta proppen gå ur först när rasismen drabbar ens närmaste krets. https://www.dn.se/kultur/benjamin-dousa-nar-jessica-stegrud-skrev-pa-x-om-kurder-och-perser-gick-proppen-ur/
Visa på Bluesky →Hur kan ägarna roffa åt sig så här av skolpengen?
Visa på Bluesky →Hur sjukt att SD och regeringen försvarar att våra skattepengar till förskolan ska kunna gå till ägarnas lyxliv??!
Visa på Bluesky →Det här är för jävligt! Och inte något enskilt undantag. Det är så här det ser ut. Vi måste sätta stopp för vinstintressen i förskola och skola. NU! Skattepengar till förskolan ska inte gå till porschar eller lyxboende. Förskolans pengar ska gå till förskolan. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/al6MgE/trots-miljonvinst-atvexas-agare-sparar-in-pa-vikarier?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på Bluesky →Hur kan SD-regeringen vilja bevara vinstintressen i skola och förskola? Girigheten bland ägarna har inga gränser. Hur ofta ska det behöva bevisas av verkligheten?! Skolans pengar ska gå till skolan. Förskolans pengar ska gå till förskolan. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mPkLO0/hagvidson-snalar-pa-bregott-at-barnen-forskoleagarna-plockar-sjalva-ut-65-miljoner-i-vinst?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på Bluesky →Vinstdrivande skolor kommer alltid undan. Och så kommer det att fortsätta så länge de är kvar. Deras rättssäkerhet kommer före elevernas rätt till utbildning. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/utredning-om-engelska-skolans-felaktiga-statsbidrag-nedlagd
Visa på Bluesky →L sitter i knät på skolkoncernerna - beter sig som en brandkår som försöker släcka branden med hjälp av pyromaner. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/rPwMRm/regeringen-sitter-i-knat-pa-skolkoncernerna?fbclid=IwRlRTSAMZOqVleHRuA2FlbQIxMAABHuUJ_7Qxgudt94gz2YO3k7GJcnBTauZDFzKuZ_RZvWQsyCUyYAja1pYq2clY_aem_-V2j_t3HlVBumUNfTuOHpA
Visa på Bluesky →Landets finansminister ägnar sig alltså åt att baktala vår huvudstad. Pinsamt. Borde inte alla välkomna hur @Aida_Hadzialic mfl städat upp bland alla konsulter och nu levererar bättre vård (trots lågkonjunktur och att regeringen undvikit att stötta sjukvården)?
Visa på Bluesky →Precis så. Ägarnas vinst kommer alltid först https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/replik-almegas-prioritering-av-overskott-fore-larare-och-elever-brutalt-arligt/
Visa på Bluesky →Om man brinner för att stoppa vinstjakten i skolan så finns det bättre regeringsalternativ än M och SD. Men så är det ju varken skolan eller kampen mot rasism som kommer först för L. Viktigast är att sänka skatten. Mest för dem som tjänar mest.
Visa på Bluesky →Förskolor ska utgå ifrån vad som är bäst för barnen, inte vad som ger mest vinst till ägarna. Socialdemokraterna vill förbjuda vinstjakt i förskolan. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4B4G0e/forskolebolagens-nya-metod-bussa-smabarn?utm_source=iosapp
Visa på Bluesky →Idag beslutar riksdagen om tio-årig grundskola. Ett beslut som kan ge högre kontinuitet och större likvärdighet i skolgången än förskoleklass. Stort fokus måste fortsatt ligga på leken som pedagogiskt verktyg samt på emotionella och sociala färdigheter.
Visa på Bluesky →1. Bra om L nu vill avskaffa religiösa friskolor. Men då regerar de ju med fel partier…(sänkt skatt för dem som tjänar mest har i själva verket alltid högst prio för L) 2. L har i regering just avskrivit att utreda om SI ska ta över fristående förskolor… https://www.svd.se/a/yEBOKK/l-religiosa-skolor-ska-avvecklas-till-2030?utm_source=iosapp
Visa på Bluesky →Svensk skola behöver vinststopp, mer resurser och reglering av t ex lärartäthet. SD-regeringen levererar inget av detta. Men här ett sent myrsteg för att stoppa i alla fall delar överkompensationen av friskolor.Något de kunnat stoppa snabbare om de velat. https://www.sverigesradio.se/artikel/utredare-mindre-skolpengar-till-friskolor
Visa på Bluesky →Regeringen och SD har inte saknat möjlighet att se till att det blir fler anställda i skolan.Men de har i budget efter budget istället valt stora skattesänkningar för dem som tjänar mest. Dags för leverans på fagra ord från skolministern? https://www.sydsvenskan.se/2025-06-11/lararna-fortjanar-mer-an-tomma-loften/?shareSource=iossharebutton
Visa på Bluesky →Att statsministern tar på sig rollen att vara megafon för ett vårdbolag som på felaktiga grunder försökt få 50 miljoner av skattebetalarna i Stockholmsregionens pengar. Vad beror det på?
Visa på Bluesky →Avskaffande av hemliga köer, gemensamt och offentligt skolval och förbud mot vinstintressen är avgörande för att sådant här inte ska fortsätta hända. https://www.do.se/rattsfall-beslut-lagar-stodmaterial/tvister-domar-tillsynsbeslut/utbildning/friskola-diskriminerade-barn-med-funktionsnedsattning
Visa på Bluesky →Riksdagen röstade för att ansvaret för kontroll av privata förskolor bör ses över- Är det bra att kommunerna ansvarar eller ska staten ta större ansvar? Regeringen har nu avskrivit hela frågan utan vidare utredning. Pinsamt. Och helt otillräckligt. https://www.riksrevisionen.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2025-05-27-otillrackligt-arbete-for-likvardighet-i-forskolan.html
Visa på Bluesky →Sorgligt och upprörande hur vårt samhälle behandlar de mest sårbara. https://www.dn.se/sverige/ny-rapport-flickor-overmedicineras-i-samhallsvarden/
Visa på Bluesky →