Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Per Söderlund

Sverigedemokraterna

@PerSoderlund_SD (X)

331

inlägg

Hemska övergrepp uppdagas när Ryssland drar tillbaka sina trupper från Kiev. De ansvariga måste ställas till svars för dessa övergrepp. Under tiden måste Ryssland bekämpas med alla till buds stående medel. Detta kan inte tillåtas fortsätta.

Visa på X

Självklart ska vi ge Ukraina stöd i form av krigsmateriel. Jag är övertygad om att försvarsmakten gör sitt yttersta för att få fram den information om vad vi kan undvara som regeringen har begärt. Jag kan bara beklaga att inte detta uppdrag getts försvarsmakten tidigare tidigare.

Visa på X

Det är alla demokratiska länders gemensamma strid mot tyranni och diktatur. Ukrainas sak är vår. Det råder det inga tvivel om. Vi ska vara mycket tacksamma för Ukrainas heroiska motstånd och ge dem det stöd de förtjänar.

Visa på X

Ukrainas heroiska försvar fortsätter. Deras försvarsförmåga och försvarsvilja verkar ha överraskat Ryssland. Ukraina kämpar för sitt hemlands fortsatta existens som demokratiskt land. Men det är inte bara Ukrainas strid.

Visa på X

Ukrainas ambassadör på plats på riksdagens läktare under statsministerns frågestund möttes av massiva applåder från riksdagsledamöterna. Mycket känslosamt och rörande. Stödet för Ukraina är massivt i Sveriges riksdag.

Visa på X

För att förtydliga så är det inte jag som har testat positivt för covid. Det finns i familjen.

Visa på X

På grund av covid kan jag tyvärr inte medverka i Agenda ikväll. @MarkusWiechel kommer att delta i mitt ställe.

Visa på X

@jockelarsson @Infanteristen @GripenNews Det blir @MarkusWiechel som ersätter mig ikväll.

Visa på X

Ett så stort beslut som ett Natomedlemskap får långvarig påverkan på försvars- och säkerhetspolitiken. Därför bör folket få säga sitt i den frågan.

Visa på X

Idag finns ingen sådan riksdagsmajoritet för ett Natomedlemskap. Alltså behövs ingen folkomröstning i frågan enligt oss.

Visa på X

Det cirkulerar felaktiga påståenden om att SD vill se en folkomröstning om Natomedlemskap. Det vi har sagt och fortfarande säger är att om det finns en majoritet för ett Natomedlemskap i riksdagen så ska ett sådant beslut föregås av en folkomröstning.

Visa på X

@Bjornhassel @susbirgersson Kort (eftersom detta är twitter) kan man säga att vi har jobbat för ökade resurser till försvaret och återinförd värnplikt sen vi kom in i riksdagen 2010.

Visa på X

Tänk på det innan ni skriver nedlåtande om Försvarmakten eller publicerar text och bilder som beskriver militära aktiviter i vårt land. Var också uppmärksamma på sånt som avviker från det normala och rapportera in avvikelser till berörd myndighet.

Visa på X

Nu är en tid att som ett enat folk sluta upp bakom Försvarsmakten. Tillsammans är vi starka. Därför är ett av målen för en potentiell angripare att splittra oss och undergräva vår tilltro till samhällets förmåga.

Visa på X

Man bör utgå från att främmande makt noga följer vad som skrivs i sociala och traditionell medier. Man bör också utgå från att allt som Försvarsmakten gör är av intresse för samma personer.

Visa på X

I ljuset av den gamla devisen ”en svensk tiger” blir jag förfärad när jag ser att det delas bilder och texter som illustrerar försvarets aktiviteter. Även media gör i viss utsträckning samma sak. I det här läget är det helt enkelt inte lämpligt att jaga gillamarkeringar.

Visa på X

De människor inom Försvarsmakten som just i detta nu utför svåra men nödvändiga uppgifter behöver vårt stöd, inte förakt. Hela samhället måste stå bakom Försvarsmakten och göra allt som är möjligt för att hjälpa till där det behövs.

Visa på X

Sverige befinner sig i ett mycket svårt säkerhetspolitiska läge. Försvarsmakten är aktiv och gör det de ska göra för att säkra vårt lands suveränitet och värna våra gränser. Vi kan lita på att de gör vad de kan och vad som är nödvändigt.

Visa på X

@patrikoksanen Som jag säger har mycket förändrats inom säkerhetspolitiken sen 2018. Vi stöttar såklart Ukraina och deras rätt att själva bestämma över sitt land utan inblandning av Ryssland. Det Ryssland håller på med nu är oroväckande på många sätt.

Visa på X