The logic is the fact that it’s completely unreasonable to fly in retirees who have no connection to this country, and dump them on the lap of the Swedish taxpayer. No self respecting nation, least not your own, would or should accept this.
Visa på X →440
inlägg
Att personer som vistas illegalt också måste åka hem är inte att ”jävlas”. Detsamma skulle hända dig om du gjorde samma sak.
Visa på X →Kommer @AnnikaHirvonen till kammaren?
Visa på X →@niklasorrenius Ni som jobbar där är nog de enda som inte märkt.
Visa på X →@Janne1Ahlstrom @dagensnyheter Det beror på att utvisningsbeslut tidigare preskriberades. Det fanns alltså ett starkt incitament för att stanna illegalt. Detta ändrade vi förra året.
Visa på X →@legionmint Opinionsmätningar är enkla att manipulera genom att vinkla frågan. Ställde du i stället frågan ”tycker du att vuxna utlänningar ska behöva ett eget uppehållstillstånd för att bo i Sverige” skulle du få 80/20 för.
Visa på X →@SeppoWickman @Utredaren Tidigare fanns ingen gräns. Från och med 1 april 2025 får man en asylprocess sen måste man åka hem.
Visa på X →@theathankertill Står i en artikel i lokaltidningen.
Visa på X →@PlainviewLegacy Ja men @selinmarkus är trevlig i verkliga livet.
Visa på X →@NisseLemon Grattis😅
Visa på X →@Jullan_Dahl Ja det är märkligt men barn födda i Sverige har kunnat anmäla till medborgarskap. Det fasas ut nu i sommar. Jag är ganska säker på att det kommer gå att verkställa dessa, Uzbekistan är ett land som generellt samarbetar bra på det här området.
Visa på X →Fake news. De utvisas inte efter 22 år, de utvisades redan 2005 och har fått minst tre utvisningsbeslut sedan dess. Hur hanterar vi då personer som vägrar följa Migverkets beslut? Vänstern belönar illegala med amnestier. Vi säger att alla -även invandrare- är lika inför lagen.

@legionmint @sdriks Hem.
Visa på X →@legionmint @sdriks Där för att ingen är tvungen att vara där. Migranterna kan lämna hubben när de känner för det. Alltså motsatsen mot koncentrationsläger.
Visa på X →Vi har tusentals öppna återvändandeärenden, alltså personer som befinner sig här illegalt men som inte kan verkställas till hemlandet. Hubbarna öppnar för att sända dem till ett annat land, där de kan vistas tills de väljer att åka hem. Vi behöver implementera detta omedelbart.
Visa på X →Det kommer inte bli tal om undantag från lönekravet för enklare yrken som kockar eller chaufförer. Detta är ett förslag från Migrationsverket och inget som regeringen behöver följa. Lönetröskeln kommer vara en absolut huvudregel. Att prata om en avreglering är direkt missvisande.

PUT skapar inga incitament för att klara sin egen försörjning. En person som vill stanna permanent behöver aldrig gå över till arbete, tillståndet finns kvar även om skyddsskälen inte längre finns. Empiri stöder den tesen. Sverige har traditionellt varit generösast i EU vad gäller PUT och bidrag, men samtidigt alltid haft högst eller top 3 i skillnader i arbetslöshet mellan inrikes och utrikes födda (även skillnader i skolresultat enligt PISA). Integrationen har fungerat mycket dåligt just på grund av de permanenta tillstånden. Detta blir ganska uppenbart när man läser exempelvis MIPEX, som rankar hur generösa EU-länderna integrationspolitik är.
Visa på X →@storstalallaren Efter pension kan det mycket väl bli så.
Visa på X →@Ingasiffror Titta vad 6000 yen är i kronor.
Visa på X →@praktigtjej Titta vad 6000 yen är i kronor.
Visa på X →@PatrikGabriels1 Dom ska inte få vardagen att gå ihop i Sverige, dom ska åka hem.
Visa på X →@Emser76 Nej, men jämförelsen är ändå relevant.
Visa på X →@MajidRehma4666 Om jag hade fått det, boende illegalt utomlands gratis och på någon annans bekostnad - hade jag varit extremt tacksam. Tror det är en kulturell skillnad.
Visa på X →Lite perspektiv: fick en knäskada på jobbet i Japan. På EN DAG fick jag träffa idrottsläkare, göra MRI och träffa en sjukgymnast. Total kostnad 6000💹 Svenska systemet är bra men det finns länder som är betydligt mer effektiva. Inte nödvändigtvis skattenivån som avgör.
Visa på X →Det finns inga ”papperslösa”. Vissa får papper de är nöjda med, andra papper de är missnöjda med, men alla får papper. Illegalas rätt till vård är ett uttryck för en otrolig generositet från 🇸🇪. Mellanöstern hade aldrig gjort oss samma tjänst. Lite tacksamhet vore på sin plats.
