@christe61833199 Spårbytare som inte kan få förlängt. Helt annat regelverk och har inget med detta att göra.
Visa på X →440
inlägg
@MsLouiseblues Det där är en spårbytare som inte kan få förlängt. Oklart vad hen har gjort i Sverige så länge men personen bytte spår efter att det blivit offentligt att regeln tas bort, i det läget har man ett eget ansvar.
Visa på X →👋 @PatrikKronqvist Satt precis med boken när jag läste din krönika. Håller helt med i analysen. Skulle lägga till att det blir ett demokratiskt problem när reglerna som styr förvaltningen är så (onödigt) krångliga att de inte går att förklara för vanligt folk.


@Motvalsarn Kunde, vi städar upp i det träsket just nu.
Visa på X →@granqvistmarta 1) Långt ifrån alla är etablerade. Många har fått tillstånden genom skenanställningar/annat fusk. 2) De spårbytare som påverkas är den gupp som bytte efter att det blev känt att regeln skulle tas bort. De har ett eget ansvar mao. 3) Vi är mer populära än nånsin.
Visa på X →@fyjfgjn52092 Jag vill ha ett balanserat förslag i den här delen. Betyder inte att det är mer generöst än vad som krävs.
Visa på X →@Ride_fixer Med tanke på särskild utsatthet, sjukdom och att det skett i hemmet vore det helt galet att döma för grovt brott? Jag tycker inte det.
Visa på X →@Rormokarn @sdriks Tycker inte att en våldtäkt mot en 100-åring är något att skämta om.
Visa på X →@Ride_fixer Vad tycker du om domen i övrigt? Grovt/normalgraden osv?
Visa på X →@TCaldeback Troligtvis fel person. Det där är en lokalpolitiker.
Visa på X →@SnackarGoja Jag tycker inte det är konstigt faktiskt, men det är ju myndighetens remissvar som spelar roll inte vad några rados skriver i ett mejl.
Visa på X →@JensOdlander @vuxendagiset Jag tror Sverige är anslutna redan. Europakonventionen är dock inte problemet här utan det är som oftast våra inhemska regler.
Visa på X →@Johans_tweetz Tillfällig sänkning till 13 för vissa grova brott.
Visa på X →@vuxendagiset @JensOdlander Nej, det är det anknytningsskälet som finns kvar. Del av Europarätten, vi hade inte haft några problem att slopa såklart men andra partier skulle inte va så pigga på det.
Visa på X →168 personer av en total yrkeskår på ungefär 2600, alltså drygt 6 % skriver på. Jag tar det som ett kvitto på att vi är rätt ute.


@Beatos12345 @JensOdlander Familjeband ska fortfarande beaktas, men andra skäl för anknytning kommer inte göra det plus att hela avvägningen kommer att viktas mot utvisning. Skälen för utvisning kommer att väga tyngre än idag.
Visa på X →@vuxendagiset @JensOdlander Nej även gränsen för vilket straffvärde som leder till utvisning sänks avsevärt.
Visa på X →@flarden82 Jag tror han ryker.
Visa på X →@JensOdlander Vågar redan nu lova att ett liknande fall sommaren 26 kommer resultera i utvisning.
Visa på X →Om den här domen står sig så är återtagande av PUT det enda sättet att bli av med gärningsmannen (förutom att vänta på nästa brott). Hur kan någon försvara att den här typen av gärningsmän ska vara kvar i landet?


@BergetsKung Det är bara ett litet test. Många har en väldigt dålig uppfattning om hur många läkare exempelvis som kommer som arbetskraftsinvandrare. Jag vet men ville först kolla hur många du tror det är.
Visa på X →@TomasGradin Utvisning är en fråga för invandrare. Ingen annan kan utvisas.
Visa på X →@jan_hilding @sdriks Nej. Så kallade kompetensutvisningar kan bara drabba arbetskraftsinvandrare, inga andra.
Visa på X →@Astrakansk @standup_the @grok Grok är notoriskt opålitlig vad gäller den här typen av frågor.
Visa på X →@Y8Yet @JonEriksson_ Länk?
Visa på X →