En politiker som vill bli bedömd efter vad han säger i stället för vad han faktiskt gör är totalt värdelös, Niels. Självklart pratar jag om vad S gör i verkligheten, vilket är den enda plats som spelar någon roll. Den fullständigt uppenbara frågan är ju annars, varför blev det ingen höjning under 8 år regeringsinnehav?
Visa på X →440
inlägg
@nielspaarup @MartellRobbie Men du kan inte nämna siffran? Vad var lönekravet 2022 Niels?
Visa på X →Hej @nielspaarup Är det inte dags att svar på en enkel fråga här. Om nu jag ljuger, vad tror du lönekravet var år 2022?
Visa på X →@KTownSocialist @nielspaarup Vi var inte regeringskamrater då, hade vi varit det hade det inte avskaffats. S satte sig inte i knät på någon, de är det största partiet i riksdagen och hade kunnat återinföra prövningen enkelt om dom hade brytt sig. Det vi gör nu är dessutom bättre än den gamla prövningen.
Visa på X →@KTownSocialist @nielspaarup Arbetsmarknadsprövning avskaffades 2008. S styrde Sverige mellan 2014-2023 men la aldrig fram ett förslag på att återinföra den. Hade dom gjort det hade vi röstat för, så stöd i riksdagen fanns. Vi sträckte ut handen, s hand 0 intresse av att genomföra det.
Visa på X →@nielspaarup Hej Niels Vad var lönekravet år 2022?
Visa på X →@CalleRamvall Anledningen till att ”svenskar” inte vill ta vissa jobb är att lönen ligger under bidragsnormen. Slutar vi betala ut bidrag som är högre än ingångslönen i många yrken så har vi inte längre det här problemet. Vi är det enda partiet som vill det.
Visa på X →@CalleRamvall Sossarna vill ha ett lönetak på 13 000 kr per månad. Sossarna vill ha import av lågkvalificerad arbetskraft till slavliknande villkor. Vi är betydligt mer restriktiva.
Visa på X →@DonkeyKrown Jag föreslår att du försöker leva i Sverige på 783 rupees per dag och ser hur det går.
Visa på X →@BitAurelius Arbetskraft är människor. Människor behöver en lön som går att leva på. Att be svenskar lönekonkurera med indier är omänskligt. Inget hindrar dig dock från att flytta dit och ”köpa” så många du vill.
Visa på X →@nackamasterna02 @sdriks Har du läst remissvaren till höjning och riksrevisionens granskningar av reglerna om arbetskraftsinvandring? Vill du ha en ekonom som stöder detta så är det inga problem.
Visa på X →@NilssonLudvig Ja hade gärna satt det på blåkortsnivå, alltså 1,5 gånger medianlönen.
Visa på X →@lillerik Syftet är inte att göra ett ingrepp i lönebildningen i första hand, det handlar om att sålla ut låglöneyrken där korruptionen kring arbetstillstånd är omfattande.
Visa på X →@reasonishuman Arbetstillstånd är nästan alltid 2 åriga. Så bra lönsamhet förra året betyder att dom bör klara lönekravet för utländsk personal 2 år framåt.
Visa på X →Spotify gjorde en rörelsevinst på 5,6 mdkr förra året. Påstår du på allvar att bolaget inte klarar att ge en ingångslön på 34 000kr?
Visa på X →👋 @britz_johan Nedan har du våra partiers ök om AKI (Prop. 2025/26:87). Det som kan komma på fråga är alltså undantag från lönekravet för enskilda yrken i speciella situationer, men inga sektorer/industrier. Behovet är dessutom begränsat. Denna fråga är mao redan förhandlad.

Avtalet har inte publicerats i helhet men enligt sammanfattningen verkar migrationsdelen bestå av avsiktsförklaringar och frivilligt samarbete på medlemsstatsnivå, men inget som tvingar på oss migration. Vi kommer inte ok:a några undantag/snabbspår för Indier och självklart röstar vi nej till migrationsdelen i EP.
Visa på X →@FogenJan Personerna som det här handlar om har inte rätt till CSN.
Visa på X →Jag lyfte detta med förra migrationsministern, och till nuvarande gjorde jag tom en 15-sidors PPT som i detalj går igenom korruptionen med studietillstånd, inklusive frågan om falska bankintyg. Nya regler för studenter är på gång men kan bara beklaga att det inte kommit tidigare.

👋@neo_andreas Ett tips i all välmening är att bjuda in gäster som jobbar med frågan till vardags. Helt vitala delar av utredningen som borde påverka båda sidors argument framkom öht inte. Allmänheten som lyssnade är sannolikt sämre informerad efter jämfört med före.

@milkfluencer @britz_johan Det är inte vi som vill ha det. Hade det varit upp till oss hade vi slutat ta emot asylansökningar, men att ha den ordningen är en närmast religiös princip bland övriga riksdagspartier.
Visa på X →@MemIngenjoeren @britz_johan Jag håller med men finns ingen realistisk plan för att göra så.
Visa på X →Självklart ska vi inte sänka kraven för AKI men att börja avveckla Migrationsverket i dess nuvarande form är inte 💯 dåligt. Här har @britz_johan en poäng. Flyttar vi samtidigt asyl/anhörig-ärenden till polisen så kan vi kanske hitta en väg framåt.

@Joh75070514 Enighet är bra men detta är ett spel för galleriet. Att under dryga två års tid starkt kritisera ett förslag för att sedan tvärvända när saken ska upp i riksdagen är inte trovärdigt. Risken att S ändrar sig igen om de vinner valet är överhängande.
Visa på X →Senaste data jag kan hitta. Senare i mätperioden folkbokförs alltså 30-35 % av arbetskraftsinvandrarna, alltså återvänder 65-70 % inom ett 1 år. Helt logiskt eftersom siffran inkluderar säsongsarbetare som måste återvända. Senare i rapporten står att av den del som folkbokförs lämnar 35 % inom 5 år. Hur många som är kvar efter 10 framgår inte men tittar man historiskt brukar lika många falla av ungefär. Notera att mätperioden är innan det höjda lönekravet som trädde ikraft 2023 och innan spårbytet avskaffades (spårbytarna hade alltid för avsikt att stanna permanent).
