Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Gulan Avci

Liberalerna

@GulanAvci (X)

415

inlägg

Vilka anser att det är rimligt att protestera mot Israel utanför en judisk skola i Stockholm? Sedan Hamas barbariska terrorattack för snart två år sedan, har judiska barn i Sverige tvingats växa upp bakom polisavspärrningar och känna oro på väg till och från skolan varje dag. Att deras vardag nu dessutom besudlas av hatdemonstrationer utanför skolportarna är skamligt. Det här handlar inte om solidaritet med Palestina. Den som deltar i sådan s.k. manifestationer bidrar till att underblåsa antisemitism och bör behandlas därefter.

Visa på X

Idag skulle jag ha ätit lunch med en bekant i Riksdagens matsal. Men igår kväll skrev hon till mig och ställde in. Hon vågade inte komma, för att hon är judinna och sett den aggressivitet som följt Palestinarörelsens demonstrationer vid riksdagens entréer. Att en judinna i Sverige 2025 inte vågar gå in i riksdagen på grund av aggressiva demonstranter är inget annat än en skandal. Det är ett svek mot våra judiska medborgare och ett frontalangrepp på demokratin. Ingen rörelse, oavsett namn eller flagga, ska tillåtas skrämma bort människor från att delta i samhällslivet. När judar känner att de måste gömma sig eller hålla sig borta från demokratins hus, då har samhället visat sin svaghet. Det här måste få ett slut. Demokratin kan inte kompromissas med och antisemitism kan aldrig ursäktas i något sammanhang. Aldrig!!

Visa på X

Om vi som folkvalda upplever Palestinarörelsens agerande som aggressivt och oacceptabelt, föreställ er då hur det känns att vara jude i Sverige idag. Sedan Hamas terrorattack mot Israel för snart två år sedan har hatbrotten mot judar i Sverige skjutit i höjden. Vi har hört otaliga vittnesmål från judar som överväger att lämna landet. Barn och unga som trakasseras i skolan, och församlingar som tvingas lägga enorma summor på säkerhet istället för på verksamhet för sina medlemmar. Igår skrev jag tillsammans med mina riksdagskollegor @FredrikMalm och @JoarForssell på SvD Debatt att synagogor och judiska skolor måste klassas som skyddsobjekt för att säkra judiskt liv och skapa trygghet för en av våra nationella minoritetsgrupper, som vi enligt svensk grundlag är skyldiga att skydda. Det är dags att vi börjar leva upp till våra förpliktelser. Länk till artikeln i nästa tweet.

Visa på X

@SebastianLyrbo Börja med att klassa riksdagen som skyddsobjekt så de inte kan blockera in och utgångarna till riksdagens entréer (min åsikt) men mer behöver göras. Detta beteende är helt oacceptabelt.

Visa på X

De delar av Palestinarörelsen som ägnar sig åt hot och aggressivt beteende mot förtroendevalda visar inte bara förakt för demokratin. Deras agerande bidrar till att motverka de demokratiska värden som de själva påstår sig försvara.

Visa på X

Jessica Stegrud (SD) verkar ha svårt att hantera starka, kompetenta kvinnor, särskilt när vi dessutom har invandrarbakgrund. När kulturminister Parisa Liljestrand (M) och Lawen Redar (S) debatterade kulturkanon i SVT, twittrade Stegrud att det var ”talande” att ”en svenskfödd kurd och en perser” diskuterade frågan. Vad menar hon egentligen? Att kvinnor med invandrarbakgrund inte ska få vara röster i den svenska samhällsdebatten? Stegruds utspel säger mer om hennes egen osäkerhet än om något annat. Bra att min partiledare Simona ryter ifrån.

Visa på X

Det får vara nog nu. Först ertappades SSU:s ordförande Moska Hassas med att bära en palestinasjal med islamistiskt budskap, samma symbol som självaste Hamasledaren Yahya Sinwar burit. Men hon är inte ensam. Även S-topparna Emelie Stark, förbundsordförande för HBTQ+ Socialdemokraterna, Sara Kukka Salam, ordförande för Tro och Solidaritet, poserar med samma symbol. Det är ett direkt hot mot judars säkerhet i Sverige. Ska Magdalena Andersson, som också gör anspråk på att bli statsminister efter nästa val, hålla rent hus i sin egen sida av blockpolitiken och i sitt eget parti, då måste hon avkrävas ansvar och sluta tro att det går att bekämpa antisemitismen med ena handen och göda hat med den andra handen. Det är allvar nu!

Visa på X

I en tid när krig återigen är en realitet i Europa måste Sverige våga ompröva gamla förbud. För att skydda oss och våra allierade måste vår Försvarsmakt ha tillgång till moderna försvarsmedel. Att lämna avtalet handlar om säkerhet och ansvar. Liberalernas svar är tydligt: Dags att lämna Ottawaavtalet.   Läs vår debattartikel i SvD: @JoarForssell

Visa på X

Stark insats i Aktuellt av arbetsmarknadsminister @britz_johan tidigare ikväll som tydligt förklarade orsakerna till den höga arbetslösheten och hur Liberalerna och regeringen arbetar för att minska utanförskapet. Fler ska arbeta och färre leva på bidrag. Arbetslinjen innebär krav på motprestation, bättre möjligheter till utbildning, språk och matchning till jobb. Varför? Därför att vi tror på att arbete, ansvar och egen försörjning håller ihop samhället. Men ikväll blev det tydligt att S inte dragit lärdom av den politik de drev i åtta år i regering. Att Ardalan Shakarabi fortsätter att driva på för högre ersättningar och en fördelningspolitik som inte leder till fler jobb kommer inte bara att cementera bidragsberoendet. Det kommer att förstärka utanförskapet och försvaga vår gemensamma välfärd om inte fler arbetar och betalar skatt.

Visa på X

Igår gick jag förbi en pro-palestinsk demonstration i höjd med Sveavägen. Från högtalarna ropades slagord som: ”Den som stöttar terrorister är inte vår statsminister.” Stämningen var hård, ganska aggressiv och inte alls inbjudande. Idag, på Ukrainas självständighetsdag, deltog jag själv i ett fackeltåg från Medborgarplatsen till Sergels torg och skillnaden var enorm. Där möttes vi av leenden, applåder och tummen upp från människor längs vägen, och de ukrainska flaggorna vajade stolt i luften. Man kan självklart känna sorg och förskräckelse över situationen i Gaza, men det går att uttrycka det med anständighet, utan att sprida hat eller göda antisemitismen. För mig blev det tydligt att det är skillnad på demonstration och demonstration, och hur man väljer att vinna sympati för sin sak.

Visa på X

I snart fyra år har det ukrainska folket varje dag försvarat sin självständighet och vägrat låta ondska och diktatur segra. För de vet att om Putin vinner kriget, då hotas inte bara Ukrainas framtid som ett fritt land, utan också Europas säkerhet och våra gemensamma värderingar. Fotot tog jag i kammaren när Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj talade direkt till oss ledamöter – bara en månad efter Rysslands fullskaliga invasion. Jag minns det som om det vore igår. Zelenskyj uttryckte både tacksamhet för Sveriges stöd och en stark vädjan om att vi skulle fortsätta stå vid Ukrainas sida. Det har vi gjort varje dag sedan dess, och vi kommer att fortsätta ända tills den sista ryska soldaten lämnat ukrainsk mark. #SlavaUkraïni 🇺🇦 #Ukrainian 💙💛

Visa på X

Vänsterpartiets ledning har till slut insett allvaret i att framträdande företrädare i deras riksdagsgrupp bidragit till att spä på antisemitismen, och har därför uteslutit både Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat. Men detta är långt ifrån tillräckligt. Om Nooshi Dadgostar vill tas på allvar, krävs att fler medlemmar som piskar upp judehat lämnar. Situationen för judar i Sverige är redan så allvarlig att många överväger att lämna landet för gott. Ska judar kunna leva ett judiskt liv i Sverige måste de kunna göra det utan att samtidigt tvingas frukta för sin egen och sina barns säkerhet.

Visa på X

Att bagatellisera extremism och antisemitism är aldrig harmlöst, det är direkt farligt. @FredrikMalm har helt rätt när han rakryggat kallar det skamligt att förminska dessa hot i en replik på DN-kultur.

Visa på X

@owenil Att höja lönegolvet var rätt och riktigt men att göra det svårt för industrin att få högkvalificerad arbetskraft kommer varken gynna omställningen eller stärka svensk konkurrenskraft ur ett globalt perspektiv.

Visa på X

Till skillnad från Anders Ygeman så förstår @britz_johan att företagen behöver kvalificerad arbetskraft. Ygeman som verkar tröttnat på att vara politiker, kan försätta underhålla på YouTube, så får arbetsmarknadsministern fokusera på att kompetensbristen.

Visa på X

Mycket bra besked. Hoppas fler europeiska ledare följer med president Zelenskyj till Vita huset. Vi kommer ju ihåg hur det slutade senast. #SlavaUkraini 🇺🇦

Visa på X

Motbjudande att se hur röda mattan rullats ut för den ryska diktatorn Putin på amerikansk mark.

Visa på X