De iranska mullornas lagar ska aldrig styra kvinnors liv i Sverige. Ekots granskning visar att kvinnor med bl.a. iransk bakgrund tvingas gå till moskéer för att få sin skilsmässa erkänd i sina gamla hemländer.
Det här är inte tradition. Det är ett vidrigt hedersförtryck och ett direkt eko av den islamistiska mullaregimens kvinnofientliga sharialagar, som de bakvägen försöker tvinga på kvinnor i Sverige.
Att iranska ambassaden i Sverige dessutom uppmanar kvinnor att genomgå religiösa ritualer för att “få skilja sig” är så pass allvarligt att UD borde kalla upp ambassadören för en rejäl uppläxning och information om svensk jämställdhet och våra värderingar om kvinnors grundmurade rättigheter i Sverige. Punkt.
Visa på X →https://www.aftonbladet.se/debatt/a/RzWEJJ/ar-jag-en-svensk-jude-eller-en-jude-som-bor-i-sverige?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Idag bör alla ta en minut av sin dyrbara tid och läsa den här viktiga texten av Daniel Eisenberg, som modigt beskriver hur det är att leva som jude i Sverige år 2025. En tillvaro präglad av rädsla. Av hat. Av tystnaden från omgivningen.
Antisemitismen sprids numera öppet på gator, torg och andra offentliga platser, och den gör något med människor.
Daniel berättar om hur identiteten förskjuts över en natt. Från att vara granne, vän, kollega, till att bara bli “juden”.
Om hur vänner som en gång stod nära nu är tysta, när ord och handlingar hade behövts som mest. Om hur rädslan växer, och frågorna blir obehagligt konkreta:
”Vem skulle stå upp för mig om hatet eskalerade? Vem skulle gömma min familj? Skulle någon ens våga”?
Det är inte en text man läser och glömmer. Det är en text som stannar kvar och som borde få oss alla att tänka över vilket Sverige vi vill leva i.
Visa på X →Läs ⤵️
Visa på X →En judisk man blir attackerad på öppen gata i Montreal inför sina skräckslagna barn och antisemitismen visar åter sitt vidriga ansikte. Att leva i rädsla och tvingas dölja sin judiska identitet har blivit verklighet för många judar. Kippa, Davidsstjärnan och andra symboler för judendomen bärs allt mer sällan öppet.
Men Kanada är inget undantag. Det gäller judar över hela världen. Även i Sverige ser vi samma utveckling. Jag vet, för jag har vänner som inte längre vågar visa offentligt att de är judar. Rädslan har blivit vardag och det är en hemsk utveckling som vi aldrig får acceptera.
Vi måste bekämpa antisemitismen med kraft. Oavsett var, när, hur den tar sig i utryck.
Visa på X →@lyckosdotter Den här ungdomen kommer ta plats i Socialdemokraternas högsta ledning.
Visa på X →Att SSU med den nyvalda ordföranden Moska Hassas, vill att Sverige lämnar Nato, mitt under det allvarligaste säkerhetspolitiska läget i Europa sedan andra världskriget, är både oansvarigt och svårbegripligt.
För Ryssland är det här naturligtvis ett glädjebesked. Men för Ukraina, som i snart fyra år fört en blodig kamp inte bara för sin egen frihet utan också för vår, är det ett hån. De vet exakt vad det har kostat att stå utanför Nato. Både vad gäller människoliv, frihet, och en framtid som ett demokratiskt och säkert land.
Att komma med ett sådant förslag i detta läge, vittnar om en farlig naivitet och avsaknad av verklighetsförankring. Det är ett beslut som hör hemma längst ut på den yttersta vänsterkanten. Inte i ett seriöst ungdomsförbund till Socialdemokraterna.
Visa på X →Det är djupt motbjudande att bevittna hur länder som Frankrike, som nyligen meddelat att de tänker erkänna en palestinsk stat, i nästa stund uttrycker bestörtning över de barbariska filmklipp som Hamas själva publicerat, där två svårt medtagna israeliska gisslan visas upp från fångenskapen i Gaza.
President Macron kallar filmerna för “omänskliga” och ser dem som bevis på Hamas “obotliga grymhet”
Ursäkta mig, men förstår Frankrike först nu, vilka barbariska krafter man legitimerar när man erkänner en palestinsk stat under dessa förhållanden? Tror någon på allvar att livet för palestinierna skulle bli bättre under ett fortsatt Hamasstyre, i en erkänd stat? Inga arabländer vill se en palestinsk stat styrd av Hamas. Inte för att de saknar sympati för det palestinska folket, utan för att Hamas utgör ett existentiellt hot inte bara mot staten Israel och det judiska folket, utan mot hela regionens stabilitet.
Det går inte nog att understryka det humanitära lidandet i Gaza. De civila där lever under fruktansvärda förhållanden och mer hjälp måste in akut och nu. Men Hamas är inte fri från ansvar för den allvarliga situationen. Denna organisation använder sin egen befolkning som mänskliga sköldar och slår skoningslöst ner på intern opposition.
Vill man på allvar förstå Israel-Palestina konflikten, så måste man orka ta in att Hamas hela existens bygger på konflikt med Israel och att det är en medveten strategi att navigera så långt bort från en fredlig lösning som möjligt som kan leda till en tvåststatslösning i framtiden. För Hamas vet att den dagen palestinier får frihet, så skulle Hamas närvaro i palestinska områden försvagas kraftigt.
Därför menar jag att när vissa västländer och toppolitiker, även i Sverige agerar på detta ansvarslösa sätt, så sviker de inte bara det israeliska folket, utan också det palestinska folket. Hamas terrorattack mot Israel 7/0-2023 handlade just om detta, och det är fortsatt deras agenda idag. Tro ingenting annat.
Visa på X →@svitlanaza @ZelenskyyUa Congratulations and welcome to Sweden 🇺🇦🇸🇪
Visa på X →https://www.dn.se/sverige/larmet-det-fanns-inga-bilar-som-kunde-aka-pa-ett-drunkningslarm/
Visa på X →Svårt att ta in att det i tisdags bara fanns EN ambulans tillgänglig i Stockholms innerstad. Det innebar att människor som blev akut sjuka och behövde ambulans, fick beskedet att det inte fanns någon ambulans att skicka. Att just behöva ambulans i en sådan akut situation innebär kamp mot klockan, eftersom att tid avgör liv.
Vi har varken pandemi, befinner oss i krig eller är i en annan allvarlig kris. Däremot har vi en fullständigt inkompetent styre i Stockholms regionen, som leds av Sossarna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet, som tillsammans skapat den här fruktansvärda situationen.
Det är en katastrof att människors trygghet försvinner om man inte kan lita på att ambulansen kommer när den behövs. Hoppas detta styre röstas bort i nästa års val
Visa på X →För Palestinarörelsen har det aldrig handlat om det palestinska folket, utan om att hata och förakta judar, och ifrågasätta statens Israels existens.
Läs Fredriks Malms kloka inlägg.
Visa på X →Gruppen som arrangerat den här vidriga antisemitiska aktionen i Umeå, beklagar alltså att personer ”tagit illa upp” av att bilden på hängda judar har deltagit i deras kanaler.
Om dessa grupper tror att dessa vidrigheter kommer tjäna deras syften, så misstar de sig. Hoppas polisen går till botten med detta. Att tillåta Hamas inspirerande aktioner på svenska gator är oacceptabelt.
Visa på X →Fick den här bilden skickat till mig av en vän. En pro-palestinsk manifestation som uppmanar till hängning av judar. Horribelt.
Visa på X →Sverige gick inte vidare men vilken fantastisk bra insats av hela laget och vilka grymma räddningar av Jennifer Falk i mål. Heja vårt landslag 🌟🇸🇪
Visa på X →Vilken kämpainsats. nu kör vi hela vägen till final 🇸🇪 🔥
Visa på X →Beskedet att USA återupptar de militära leveranserna till Ukraina är inte bara viktigt, det är ett livsviktigt stöd. I över tre år har det ukrainska folket stått upp mot brutal aggression och offrat allt för att försvara inte bara sin egen frihet, utan även vår och hela den demokratiska världens frihet.
Att stå vid Ukrainas sida är inte längre ett val. Det är en moralisk plikt och vi får aldrig tveka i vårt stöd. För det är precis vad Putin och hans lakejer vill att vi gör.
Ukrainas motstånd är vår gemensamma front mot barbariet.
#SlavaUkraïni 🇺🇦
Visa på X →https://www.dn.se/ledare/aron-lund-truppminor-ar-forbjudna-i-sverige-det-borde-vi-andra-pa/
Visa på X →Aron Lund sätter fingret på en mycket viktig försvarspolitisk fråga i sin kolumn i DN, om huruvida Sverige bör ompröva sitt medlemskap i Ottawakonventionen. Jag menar att i det allvarliga säkerhetsläge vi befinner oss i, så framstår det som naivt att hålla fast vid principer som motståndaren fullständigt ignorerar. Ryssland visar gång på gång, både i ord och handling att man varken respekterar internationella avtal eller mänskliga rättigheter. Och det brutala anfallskriget mot Ukraina är det yttersta beviset för detta.
Det är därför inte förvånande att Ukraina, Polen, Lettland, Litauen, Estland och Finland, har lämnat eller är på väg att lämna Ottawakonventionen. För dessa länder vet vad det innebär att leva i Rysslands skugga, därför gör de nu allt för att stärka sin försvarsförmåga i en tid då det inte finns utrymme för naivitet.
Sverige har visserligen ingen direkt landgräns mot Ryssland, men att tro att vi därmed står säkra är farligt och fel. Rysslands militära agerande i Östersjöområdet blir allt mer offensivt, och vi är nu en del av Nato, vilket innebär både skyldigheter och nya krav. Ska vi kunna samarbeta fullt ut med våra allierade, inte minst med Finland och baltstaterna, så kan vi inte stå kvar med bakbundna händer med ett avtal som de nu lämnar.
I sin kolumn redogör Lund för hur olika partier står i frågan om konventionen. Där går att läsa att ”Liberalerna inte utesluter något” Låt mig därför som liberalernas försvarspolitiska talesperson förtydliga liberalernas linje i denna viktiga fråga.
Det är dags för Sverige att göra en nykter och strategisk omprövning av vårt medlemskap i konventionen. Vi skrev på avtalet i en tid när vi trodde vi skulle leva i evig fred. Säkerhetspolitiken måste utgå från verkligheten. Därför är det för Liberalernas del utmärkt att utreda avtalet, men ska vi utgå från verkligheten på marken, så bör även vi lämna avtalet. Inte minst för vårt grannland Finlands skull, som är vårt viktigaste skydd mot Ryssland just nu!
Visa på X →Det pågår en skamlös smutskastningskampanj mot Liberalernas nyvalda partiledare och integrationsminister Simona Mohamsson. I spetsen för denna attack står bland annat Vänsterpartiets riksdagsledamot Lorena Delgado Varas, som är känd för sina antisemitiska utspel och som nu tar till grovt nedsättande retorik och försöker likställa Simona med en ”Onkel Tom”.
Det är en avhumaniserande och rasistisk anklagelse, ironiskt nog från en politisk falang som aldrig tvekar att anklaga andra för just rasism.
Vad är det som provocerar vänstern så till den grad? Jo, att Mohamsson vill göra det som så länge varit tabu i svensk politik. Få fakta på bordet. Genom en värderingsstudie via World Values Survey vill hon kartlägga vilka värderingar som faktiskt råder i Sverige i dag, för att sen kunna föra en ärlig och konkret integrationspolitik.
Jag har själv varit politiskt aktiv länge nog för att känna igen mönstret. Vänstern har i decennier använt samma skitkastning mot mig och andra som vågat röra vid integrationsfrågan utan skygglappar.
Men låt mig vara tydlig. Den tiden är förbi då vi liberaler backar eller tystnar bara för att vissa frågor anses obekväma eller “inte får diskuteras”. Vi tänker inte låta integrationspolitiken kapas av vänsterns identitetspolitiska moralism. Fakta, ansvar och frihet är vår kompass. Inte rädsla för vänsterns vidriga och respektlösa drev.


Visa på X →@esegarese Jag avskyr inte Socialdemokrater. Har goda vänner engagerade i det partiet. Vad jag avskyr är deras dubbelmoral, hur de söndrar och härskar- och att de alltid utgår ifrån att solen ska kretsa kring dem. Trots att vi haft en icke socialistisk majoritet i riksdagen sedan 2010!!!
Visa på X →Jag instämmer helt med Simona Mohamsson. Magdalena Andersson och Socialdemokraternas syn på invandrare är inte bara skev, den är direkt skadlig. Det var Socialdemokraterna som under sina åtta år vid makten lade grunden för många av dagens integrationsproblem. Nu försöker de framstå som lösningen, på de kriser som de själva skapat.
Hyckleriet är monumentalt i det parti som dessutom är splittrat i migrationsfrågan. Andersson försöker låtsas vara för en stram politik, medan Sara Kukka-Salam som styr Solna kommun vill öka invandringen.
Nu vill Socialdemokraterna dessutom börja tvångsförflytta människor, i ett desperat och ovärdigt försök att dölja sina egna misslyckande. Istället för att ta ansvar för decennier av politiska felsteg, väljer de att skapa ännu mer kaos.
Det är inget annat än politisk galenskap – i en tid då vi borde fokusera på att bryta utanförskapet, så det inte blir ett permanent arv som nästa generation ärver.
Visa på X →Att attackera en föreningslokal som tillhör ett politiskt parti är ett allvarligt angrepp på vår demokrati. Det är särskilt allvarligt när det riktas mot ett politiskt ungdomsförbund, som samlar unga människor i deras engagemang för samhället.
Om unga skräms till tystnad hotas inte bara demokratin, utan också sammanhållningen i vårt land. Hoppas de skyldiga snabbt grips och lagförs för detta avskyvärda dåd.
All styrka och stöd till ungdomarna i MUF.
Visa på X →https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/ar-det-har-verkligen-lyckad-integration/
Visa på X →Mannen tog sina barn till Gaza och vägrade att låta dem återvända efter att kriget brutit ut. Han ville ha strikta islamiska värderingar och en dotter med slöja långt borta från framtida, svenska pojkvänner. På ett strandcafé sa hans Hamaskopplade släkt till den ditlurade mamman att barnen skulle stanna kvar”
Läsvärd text av @SofieLowenmark
Visa på X →