Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Gulan Avci

Liberalerna

@GulanAvci (X)

415

inlägg

När Mellanöstern åter skakas av konflikt riktas blickarna ännu en gång mot kurderna. Mönstret är bekant, för de förväntas återigen stå i frontlinjen och ta ansvar. Vi har sett deras ansvarstagande förut. När Islamiska staten (Daesh) spred död och brutalitet över Irak och Syrien var det tappra kurdiska män och kvinnor som tog striden på marken mot islamisterna. De försvarade inte bara sitt eget folk utan alla oskyldiga människor som föll offer för islamisternas brutalitet när andra tvekade. De försvarade även Sverige genom att ta ansvar för att hålla svenska IS- terrorister bakom lås och bom, så de inte skulle kunna ta sig tillbaks hit, hota vår frihet och vår demokrati. Men det jag särskilt vill belysa är hur kvinnliga kurdiska styrkor blev en stark symbol för mod, värdighet och motståndskraft mot extremism. Nu diskuteras återigen kurdiska styrkors roll i kampen mot Irans regim. Återigen verkar det som att kurderna verkar vara beredda att ta ansvar när andra undviker att sätta egna soldater på marken. Frågan är inte om kurderna har modet, för det har historien redan visat. Frågan är om omvärlden står kvar vid deras sida när striden är över. För det är då solidaritet prövas på riktigt.

Visa på X

Det är upprörande att Liberala ungdomsförbundet kritiseras för att de, liksom många iranier och kurder, uttryckt lättnad och glädje över att Irans högsta ledare Khomeini har eliminerats. Den verkliga frågan bör i stället riktas till de människor som bor i Sverige och som sörjer en brutal islamistisk diktators död. En despot som i 47 år förtryckt sitt eget folk, skapat instabilitet i Mellanöstern och exporterat terrorism globalt. Att kritisera Liberala ungdomsförbundet är att blunda för det lidande miljontals människor tvingats leva under. Jag är mycket stolt över @LUFswe och ordförande @Anton_Holmlund rakryggade ställningstagande!

Visa på X

Var har Palestinarörelsen tagit vägen när deras solidaritetskamp behövs som mest? Var har kvinnorörelsen gömt sitt systerskap när kvinnorna i Iran varje dag riskerar sina liv för sin frihet och vädjar om omvärldens stöd? Och var är Greta Thunberg när hennes kraftfulla röst för rättvisa behövs som allra mest? Någon som vet?

Visa på X

Vi är många i Sverige som har invandrarbakgrund och bär på något mer än bara ett nytt språk eller ett nytt pass. Vi bär på minnen, berättelser om flykt, erfarenheter av vad som händer när friheten krossas och när extremism får styra. Många av oss har sett med egna ögon eller genom våra föräldrars liv, vad etnisk eller politisk förtryck, islamism eller sharia gör med människor. Hur kvinnor tystas, oliktänkande fängslas och hela samhällen bryts ner av rädsla. När vi därför är tydliga, kompromisslösa och ibland hårda i vår retorik, kallar vissa oss för för extremister, populister och ibland oförskämt för husblattar. Men vår tydlighet kommer inte ur hat, utan ur erfarenhet, smärta och en vilja att aldrig låta det vi flydde ifrån få fäste i vårt nya land. Ni som haft förmånen att alltid leva i frihet och trygghet, snälla döm oss inte för att vi reagerar så starkt. För oss är det inte teori utan en brutal verklighet om hur ondska och tyranni snabbt kan montera ner ett samhälle. För vi vet vad som står på spel. Och vi tänker försvara det Sverige som gav oss en ny chans att leva i frihet, jämställdhet, jämlikhet och värdighet. Värden som vi har gemensamt ansvar att skydda 🇸🇪

Visa på X

Israel har slagit till mot den islamistiska regimen i Teheran, försvagat dess proxygrupper och kärntekniska hot. Det handlar om säkerhet, stabilitet och att stoppa en brutal regim som spridit terror i decennier och förtryckt sitt eget folk med brutala metoder. Håller du med?

Visa på X

Så motbjudande och ändå inte förvånande. När vänsterfeminister inte ens klarar av att erkänna den iranska kvinnorörelsens historiska framgångar blir deras moraliska kompass tydlig. Kvinnor i Iran har alltså i decennier riskerat sina liv för frihet och värdighet. Det minsta de förtjänar är solidaritet. Men när ideologiska skygglappar och judehat väger tyngre än systerskap har feminismen tappat sin kompass. Det är skamligt.

Visa på X

Irans högsta ledare ayatollah Ali Khamenei är död. Mannen som symboliserat ondskan själv, förtyckt Irans folk i 47 år, varit den främsta sponsorn av global terrorism. Få kommer sörja honom eller hans mörka arv.

Visa på X

Abir! Att vara tuff mot mullorna i Iran är självklart. Men din kritik mot Hamas terror mot Israel den 7/10-2023 har lyst med sin frånvaro. Trots att det var Hamas som anföll Israel och gjorde sig skyldiga till den värsta massakren mot judar sedan Förintelsen. Man kan inte vara kompromisslös mot islamistiskt förtryck i Teheran men försiktig när det kommer från Hamas. Antingen står man tydligt upp mot terror, eller så gör man det selektivt.

Visa på X

Det är svårt att inte se dubbelmoralen här. När centerpartisten Abir Al-Salani klipper av sig håret, poserar med blodiga händer och uttrycker stöd som många uppfattar som okritiskt gentemot terrorstämplade aktörer som Hamas, så hyllas det som mod. Men att tydligt ställa sig på det iranska folkets sida mot en brutal islamistisk diktatur, då har det det tydligen gått för långt. Solidaritet kan inte vara selektiv. Antingen står man konsekvent upp mot terror och förtryck, eller så gör man det inte. Punkt.

Visa på X

Exakt så. Läs och fundera på vilken sida av historien vi bör stå på . Folkets eller islamisternas?

Visa på X

Enligt uppgift har Gholam-Hossein Mohseni-Ejei, chef för den islamistiska regimens rättsväsende och ansvarig för att ha dömt modiga demonstranter i Iran till döden slagits ut. Måtte 47 år av terror, förtryck och sharialagar som iranier, kurder och andra folkgrupper levt med snart vara över. Det gäller också folket i Israel. Om islamisterna i Teheran faller, ökar det judiska folkets trygghet, eftersom att mullornas proxygrupper, Hizbollah, Hamas, Huthirörelsen och olika shiitiska miliser i Irak och Syrien också försvagas radikalt.

Visa på X

Fyra år har gått sedan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina. Jag är stolt över att Sverige från första dagen har stått sida vid sida med det ukrainska folket. Som än idag inte bara kämpar för sin egen överlevnad utan också för Europas säkerhet. Men vi behöver göra mer. Samtidigt är det en skam att länder som Ungern och Slovakien har stoppat det 20:e sanktionspaketet mot Ryssland, och att Ungern dessutom hotar att blockera EU:s nödlån till Ukraina, trots att Ukraina också försvarar deras säkerhet. Men det är viktigt att slå fast att länder som står upp för Ukrainas frihet och Europas säkerhet är betydligt fler än de som väljer att gå Putins ärenden. Ukrainas sak är vår gemensamma sak, och stödet för Ukraina är starkare än motståndet 🇺🇦🇪🇺🇸🇪🕸️

Visa på X

Leif G.W. Perssons uttalanden är helt oacceptabelt, som riskerar att legitimera hot, trakasserier och förföljelse av förtroendevalda. När inflytelserika röster som G.W. uttrycker sig på detta sätt undergrävs respekten för det demokratiska samtalet och gränserna för vad som anses acceptabelt förskjuts. Det är ett agerande som i förlängningen hotar själva demokratins fundament och bidrar till att människor avstår från att engagera sig politiskt av rädsla för konsekvenserna. Och i den här debatten har G.W totalt tappat kompassen.

Visa på X

Thank you for a very good and rewarding meeting @RepSarahElfreth I look forward to continued strong relations between our cuntries, as allies and bilaterally 🇸🇪🇺🇸

Visa på X

Financial Times kan nu avslöja ett stort nätverk av skuggbolag som smugglat rysk olja för minst 90 miljarder dollar och därmed fortsatt finansiera Kremls krig mot Ukraina. Hela nätverket måste omedelbart upp på EU:s sanktionslistor. Aktörer som kringgår sanktionerna ska mötas av tydliga konsekvenser. Vi är inne på krigets femte år – ändå fortsätter ryska inkomster att flöda. Europas svar måste vara stenhårt. Finansieringen till Kreml måste strypas.

Visa på X

Stödjer statsministerns förslag till 💯+ 💯 procent!! (Obs! Detta är min privata åsikt)

Visa på X

JAG STÄLLER INTE UPP TILL OMVAL! Efter åtta år som riksdagsledamot för Liberalerna har jag bestämt mig för att inte ställa upp för ytterligare en mandatperiod. Därför har jag meddelat ordföranden för Liberalernas valberedning i Stockholm att jag drar tillbaks min kandidatur till riksdagen. Det är ett beslut som vuxit fram långsamt och med mycket eftertanke. För mig har politiken inte bara varit ett uppdrag, det har med åren kommit att bli en del av min identitet, ett sätt att leva och få vara en del av ett större sammanhang. Men nu när jag är mitt i livet känns det rätt att stanna upp och ge plats för något annat. I 23 år har en stor del av mitt vuxna liv tillägnats den liberala rörelsen. Jag har haft förmånen att tjäna mitt parti i många olika roller. Som kommunpolitiker, riksdagsledamot, ordförande för Liberala kvinnor, partisekreterare, ledamot i partiledning, partistyrelse, utredare åt den borgerliga regeringen och som ledamot i olika utskott i riksdagen. Det har varit en resa som rymt allt. Hårt arbete, starkt engagemang, många skratt och också en del motgångar. Längs vägen har jag fått vänner för livet och viktigast av allt, två älskade söner som med stort tålamod har delat sin mamma med demokratin. Men min politiska resa började långt innan jag själv tog steget in i svensk politik. Jag kom till Sverige som femårig kurdisk flyktingflicka för att min far riskerade fängelse för sitt politiska engagemang för demokrati och frihet. För honom var kampen livsfarlig, för mig blev Sverige landet där jag kunde följa i hans fotspår, men med den avgörande skillnaden att jag fått verka i demokratins tjänst på ett öppet och fritt sätt, utan rädsla att hamna i fängelse för mina åsikter. Det är ett privilegium som jag inte en enda dag i mitt liv tagit för givet. Tvärtom har det varit mitt livs största hedersuppdrag att få tjäna det svenska folket i det land jag med stolthet och högburet huvud kallar mitt hemland 🇸🇪 Min politiska resa hade aldrig varit möjlig utan Liberalernas fantastiska medlemmar som gett mig förtroendet att företräda dem i riksdagen i åtta år. Lika tacksam är jag till alla väljare som gett mig sitt personliga stöd i olika val 🙏🏼 Politik är verkligen som ett maratonlopp som kräver tålamod. Därför gör det mig stolt att se hur frågor jag länge har kämpat för, nu blivit verklig politik, inte minst arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck och för kvinnors och flickors rättigheter 💜 Jag kommer självklart att fullfölja mitt uppdrag som riksdagsledamot för mitt parti under hela denna mandatperiod och fortsätta mitt viktiga arbete i Försvarsutskottet och i Försvarsberedningen. Vad som väntar efter valet får framtiden utvisa. Just nu är mitt fokus på mitt riksdagsuppdrag och att tillsammans med vår partiledare Simona och alla engagerade medlemmar bidra till att Liberalerna gör ett bra val till riksdagen i höst. /Gulan

Visa på X

Idag, den 27 januari, är det Förintelsens minnesdag. Det är en viktig dag för att minnas nazismens fruktansvärda brott mot mänskligheten och hedra offren för det industriella massmordet på Europas judar. Antisemitism är inte historia, den är ett pågående hot. I dag ser vi hur judehatet breder ut sig i Sverige och i världen, hur det normaliseras i ord, i handling och i politiska sammanhang. När hatet relativiseras eller ursäktas sviker vi lärdomarna från historien. Aldrig mer” förpliktigar. Det kräver att antisemitism bekämpas konsekvent och utan undantag, oavsett om den kommer från extremhögern, extremvänstern eller islamistiska våldsbejakande miljöer. Det kräver tydliga politiska beslut, starkt rättsväsende, kunskap i skolan och ett samhälle som aldrig accepterar att judar hotas, hatas eller tystas. Idag minns vi offren, men i morgon fortsätter arbetet med full kraft. Vi har alla ett ansvar att våga sätta gränser, ta ansvar och stå upp för judars rätt att leva öppet och tryggt judiskt liv i Sverige.

Visa på X

Berättigad fråga. Var är Palestinarörelsen nu när modiga kvinnor och män med sina egna liv som insats, tar fighten mot islamistiska diktaturer i Mellanöstern?

Visa på X