@weimers Att kalla det “sosseri” förändrar inte fakta. När kvinnor tar ut nästan all ledighet påverkar det både inkomster och pensioner. De reserverade dagarna är inte ett straff, utan ett sätt att ge barn rätt till båda sina föräldrar och skapa mer jämställda villkor Charlie!
Visa på X →415
inlägg
@Henrik_Vallgren Stämmer att föräldraförsäkringen inte är oavlönad, men den ersätter långt ifrån hela inkomsten. Men hur dagarna fördelas påverkar kvinnors löneutveckling, karriär och pension på riktigt. Det är där jämställdhetsproblemet finns, inte i semantiken. Rent objektivt!
Visa på X →KD går till val på att slopa de 90 öronmärkta dagarna i föräldraförsäkringen. Deras utspel är inget nytt. De överraskar alltid med minst ett antijämställdhets utspel inför varje val, men förlorar ständigt i förhandlingar efter val. Dock är det bra att veta att en röst på KD innebär att kvinnors ekonomiska självständighet står på spel. Att ta bort de öronmärkta dagarna riskerar att förstärka gamla mönster där kvinnor återigen tar ett större ansvar för det oavlönade arbetet i hemmet, och det kommer att påverka både inkomster och pensioner. Jämställdheten har aldrig varit självklar. Den har byggts steg för steg, och dessa landvinningar kommer vi liberaler fortsätta att försvara.
Visa på X →Oppositionsledaren Peter Magyar och hans parti Tisza går mot en historisk valseger i Ungern. Väljarna har fått nog av Viktor Orbans vanstyre, maktkoncentration och nedmontering av demokratiska institutioner. Men valet är också en seger för Ukraina och för Europas sammanhållning. Nu när Orbán är bortröstad kommer Ungern inte längre blockera viktiga beslut för EU att leverera både kraftfulla stödpaket till Ukraina och skarpare sanktioner mot Ryssland. Samtidigt skickar väljarna en tydlig signal om att yttre påtryckningar inte biter på dem, inte ens Trump administrationens återkommande försök att påverka valets utgång funkade. Många har sagt att valet i Ungern är ett vägval, bort från auktoritär ledarskap och tillbaka mot ett öppet och demokratiskt Europa. Jag instämmer till fullo med detta. Stort grattis till folket i Ungern som ikväll röstade för förändring!
Visa på X →I dag blev jag bjuden på gofika i Stadshuset av Moderaterna i Stockholm och min blivande borgarrådskollega @Fjellner. Tack för ett fint mottagande. Ser fram emot bra samarbete och att tillsammans vinna valet den 13 september i Stockholm!

🔥
Visa på X →Fullständigt vidrigt. När jag kliver in som borgarråd i Stockholm, kommer judehatarna inte få en lugn stund. Ägnar man sig åt hatpropaganda, så kommer det få kännbara konsekvenser!
Visa på X →Mycket bra. Tacksam att få samarbeta med en så påläst och kompetent person som Pål Jonson. Sveriges i särklass bästa Försvarsminister 🇸🇪
Visa på X →@MikailPNyuksel Inte du heller!
Visa på X →@Mount_Heathen 🥲
Visa på X →Bra beslut och trevlig resa!
Visa på X →@owenil Jag gick från rollen som partisekreterare till regeringens utredare för arbetet mot utanförskap. Fler frågor du har Owe? Bitterhet passar inte årsrika män!
Visa på X →@tomastobe Tack, nu kör vi 🔥
Visa på X →Två skrällar ikväll 🥳 Jag blev vald av våra medlemmar till ny ledare för Liberalerna i Stockholm och ska nu leda oss in i valrörelsen i huvudstaden. Och som grädde på moset, tog vårt herrlandslag Sverige till fotbolls-VM. Inte en helt vanlig kväll 🔥🇸🇪
Visa på X →Lyssnade på debatt om den ekonomiska politiken mellan Ida Gabrielsson (V) och Martin Ådahl (C) i Studio ett och konstaterar att det var en explosiv cocktail jag bevittnade. Kontrasterna är fascinerande. En som vill bekämpa rikedom och en som vill bekämpa fattigdom. Problemet är bara att om man gör det Ida och vänstern vill, riskerar man färre investeringar, färre företag och färre jobb. Och då blir det svårt att nå det som borde vara målet, tillväxt, fler i arbete och en stark svensk ekonomi.
Visa på X →Igår lyssnade jag på Nooshi Dadgostar i Ekots lördagsintervju och undrade om det var hon eller Mikael Damberg som egentligen är finansministerkandidat. Ikväll ser jag Agenda där Dadgostar återigen sätter tonen, medan Elisabeth Thand Ringqvist gör allt för att värja sig mot vänsterpolitiken utan framgång. Vänsterns ekomiska politik är farlig, som försvagar arbetslinjen, riskerar fler arbetslösa, minskar drivkrafterna att gå från bidrag till jobb och gör det svårare för företag att anställa. Notan? Högre skatter för vanligt folk. Det är allt tydligare att Magdalena Andersson saknar ett enat lag på sin sida.
Visa på X →https://www.dn.se/sverige/gulan-avci-jag-vill-leda-liberalerna-i-stockholms-stad/
Visa på X →I dag fick jag beskedet att jag är föreslagen som etta på kommunlistan i Stockholms stad. Jag känner stor tacksamhet och ödmjukhet inför förtroendet. Det slutliga beslutet fattas av våra ombud på nomineringsmötet nästa tisdag. Jag är medveten om att det finns många känslor i vårt parti just nu. Partivänner som har lämnat sina uppdrag. Andra är kvar men kan ha olika syn på partiets vägval på riksnivå. Samtidigt har vi på kort tid fått hundratals nya och återvändande medlemmar, vilket visar att det finns brett engagemang för vårt parti. För mig är politik ett lagarbete. Om jag får förtroendet vill jag bygga ett starkt lag som lyssnar på varandra och är tydliga med riktningen framåt. Vårt fokus måste vara att möta stockholmarna och prata om det som spelar roll i deras vardag, arbeta för ett öppnare och tryggare Stockholm. Läs gärna intervjun med mig i Dagens Nyheter där jag utvecklar mina tankar lite mer.

😂😂
Visa på X →Annika Strandhäll gör det igen. Jag är i Finland med Försvarsutskottet och har fullt upp med att fokusera på mitt uppdrag här. Men jag kan inte låta bli att reagera på ännu ett i raden av osmakliga utspel från Annika Strandhäll. Återigen riktat mot ännu en politiker med invandrarbakgrund. Tidigare var det Nyamko Sabuni. Nu är det Simona Mohamsson som får sin etniska bakgrund framdragen och ifrågasatt. Man får vara hur oense som helst i politiken. Man får kritisera andra partier och självklart sina meningsmotståndare, så länge det sker sakligt. Det är själva kärnan i en levande demokrati. Men när Strandhäll gång på gång väljer att reducera människor till deras ursprung i stället för att bemöta deras argument, säger det mer om hennes egna värderingar än om motståndaren. Det blir särskilt anmärkningsvärt när det kommer från en person som annars gärna talar högst om inkludering och allas lika värde. Låt mig ta mig själv som exempel. Givet att jag är född i ett land där liberalism och borgerlighet ofta har likställts med ”höger” eller fascism, borde jag som invandrat hit, vara socialdemokrat eller vänsterpartist. Givet att jag är uppvuxen i ett invandrartätt miljonprogramsområde i Stockholm borde jag, enligt samma logik, ha tecknat medlemskap i S eller V, just för att jag är invandrare. Men jag har ofta gjort tvärtom och gått mot strömmen. Även i mitt politiska engagemang. Jag har alltid varit liberal och har en stark borgerlig identitet. Det har stuckit i ögonen på många, inte minst inom den organiserade vänstern. Så vad blir nästa steg? Ska Strandhäll börja dra fram min kurdiska bakgrund nästa gång jag säger något som inte faller henne i smaken? Det här är inte bara plumpt. Det är allvarligt. När politiker börjar använda människors ursprung som slagträ i debatten riskerar det att förgifta det demokratiska samtalet. Det skickar en farlig signal till unga människor, inte minst i våra utanförskapsområden att deras rätt att själva välja politisk övertygelse kan komma med ett pris. Jag vet det, eftersom jag själv har upplevt det. Men den sortens destruktivitet har jag aldrig accepterat och kommer heller aldrig att acceptera. Angående Liberalernas vägval kommer jag att ge min syn i sakfrågan, men inte idag. Idag vänder jag mig till @strandhall med den skarpa uppmaningen att sluta angripa kvinnliga politiker med invandrarbakgrund. Det är ett skamligt beteende som inte hör hemma i det offentliga samtalet eller i något annat sammanhang heller. Det får vara nog nu, för att låna Strandhälls egna uttrycksätt !
Visa på X →Magdalena Andersson spelar rysk roulett med svensk säkerhet. Om Europa ska kunna avskräcka Ryssland behöver den europeiska avskräckningsförmågan stärkas, bl.a. genom ett gemensamt europeiskt kärnvapenparaply. Sossarnas agerar oansvarigt i det allvarliga säkerhetspolitiska läget.
Visa på X →Read this ⤵️
Visa på X →@TheSurgubbe Hon säger ju också att Liberalerna vill strypa alla skattepengar som går till politisk islam och religiösa extremister
Visa på X →@PatrikGabriels1 @JoarForssell Ja det stämmer, men det innebär inte att man har rätt till skattepengar. I synnerhet inte om man stöttar en islamistisk regim i Iran.
Visa på X →”Jag undrar varför man valt att bosätta sig här i Sverige om man gillar islamister som Khamenei. Jag och Liberalerna vill strypa alla skattepengar som går till politisk islam och religiösa extremister. Det liberala samhället får aldrig vika sig för islamisterna” Bravo Simona 👏🏼
