Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Fredrik Olovsson

Socialdemokraterna

@fredrikolovsson (X)

412

inlägg

Högern klarar aldrig ekonomin. Förutom att arbetslösheten ökat rejält, konkurserna nått rekordnivåer och varslen fortsätter, exvis i industrin, har underskotten i statsfinanserna rakat i höjden med SD-regeringen. Som vanligt. Svagt, vekt och skadligt.

Visa på X

Sedan har Ericsson en mycket stor kassa! Den borde investeras i att stärka bolaget, inte minst i Sverige. Diskussionen om återköp av aktier eller extra utdelningar är provocerande

Visa på X

Väldigt oroväckande att även Ericsson varslar om stora uppsägningar. Det kommer efter att även Volvo och skogs- och stålföretag gjort detsamma. I ett läge där den svenska industriell basen behöver stärkas minskar den. Men på det området drar regeringen ner på ambitionerna.

Visa på X

Upphandlingen av strategisk reserv når inte ens upp till hälften av den ursprungliga ambitionen. Tanken var 800 MW. Nu säkras bara 350 MW. Det är bättre än inget men ger alltså mindre trygghet än vad vad SvK ansåg behövdes i somras.

Visa på X

Pausa införandet av effektavgifter och se över dem som redan införts. Det krävs tydligare regler och bättre styrning från staten för att värna hushållens plånböcker och legitimiteten för systemet. https://omni.se/a/BxJgnw

Visa på X

Redan i opposition ville Kristersson höja elnätsavgifterna. Kritiken mot att S-regeringen ville sänka dem var hård. Och höjda elnätsavgifter är ett vallöfte han faktiskt håller.

Visa på X

Regeringens rekrytering av GD:ar på energiområdet börjar likna situationen med den nationella säkerhetssamordnaren. Energimyndigheten tog det närmare ett år att lösa och i Svenska Kraftnät slutar en 7 mån lång rekryteringsprocess i sparken efter typ 7 mån. Svagt och dåligt.

Visa på X

S regeringar tar ansvar för offentliga finanser. Kristersson lånar till sina skattesänkningar för höginkomsttagare och skickar notan vidare. Som alla högerregeringar i Sverige gjort i decennier.

Visa på X

Högerregeringar brukar köra sönder statsfinanserna och misslyckas med jobben och tillväxten. Tidöregerigen är inget undantag.

Visa på X

Regeringen påstår sig trots allt ha gjort något de menar ska ge fler jobb och minska arbetslösheten. Problemet är bara att det på inget sätt fungerar. Resultatet är fler arbetslösa. Väldigt många fler arbetslösa.

Visa på X

SD-regeringens elfiasko inför vintern, som DN skriver om, ökar risken för bortkoppling. Därför kallar vi Ebba Busch till riksdagens näringsutskott. Regeringen måste presentera en plan för att skydda samhället från detta under kommande kalla månader. https://share.google/8zW5LB3oVQgp8weFq

Visa på X