Högern klarar aldrig ekonomin. Förutom att arbetslösheten ökat rejält, konkurserna nått rekordnivåer och varslen fortsätter, exvis i industrin, har underskotten i statsfinanserna rakat i höjden med SD-regeringen. Som vanligt. Svagt, vekt och skadligt.
Visa på X →Sedan har Ericsson en mycket stor kassa! Den borde investeras i att stärka bolaget, inte minst i Sverige. Diskussionen om återköp av aktier eller extra utdelningar är provocerande
Visa på X →Väldigt oroväckande att även Ericsson varslar om stora uppsägningar. Det kommer efter att även Volvo och skogs- och stålföretag gjort detsamma. I ett läge där den svenska industriell basen behöver stärkas minskar den. Men på det området drar regeringen ner på ambitionerna.
Visa på X →För världshandeln har inte mycket positivt hänt senaste året. Det gör Mercosuravtalet desto viktigare. Att få avtalet slutligt på plats och sedan fortsätta med fler handelssamarbeten är viktigt såväl ekonomiskt som geopolitiskt. https://www.di.se/nyheter/klart-ja-till-jatteavtal-mellan-eu-och-sydamerika/
Visa på X →Upphandlingen av strategisk reserv når inte ens upp till hälften av den ursprungliga ambitionen. Tanken var 800 MW. Nu säkras bara 350 MW. Det är bättre än inget men ger alltså mindre trygghet än vad vad SvK ansåg behövdes i somras.
Visa på X →Pausa införandet av effektavgifter och se över dem som redan införts. Det krävs tydligare regler och bättre styrning från staten för att värna hushållens plånböcker och legitimiteten för systemet. https://omni.se/a/BxJgnw
Visa på X →Riksdagen beslutade om pengarna för ett år sedan. Men regeringen ”lyckas inte” betala ut dem till kommuner med vindkraft. Är det SD som stoppar även detta? . https://www.sverigesradio.se/artikel/utlovade-vindkraftsmiljoner-drojer-regeringen-fortjanar-kritik
Visa på X →Redan i opposition ville Kristersson höja elnätsavgifterna. Kritiken mot att S-regeringen ville sänka dem var hård. Och höjda elnätsavgifter är ett vallöfte han faktiskt håller.
Visa på X →Ytterligare en studie pekar på att det nya systemet på elmarknaden som infördes för ett år sedan trycker upp kostnader för el. Det har även skapat andra problem. Att regeringen lät införa detta är mycket märkligt eftersom många varnade, inte minst vi. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/LMjeJ4/s-pausa-modell-som-gor-elpriset-dyrare
Visa på X →S: Pressa elnätsbolagen med skärpta regler. Regeringen måste göra saker inte bara prata. Vi bistår gärna. https://www.aftonbladet.se/a/43jaQ6
Visa på X →Regeringens rekrytering av GD:ar på energiområdet börjar likna situationen med den nationella säkerhetssamordnaren. Energimyndigheten tog det närmare ett år att lösa och i Svenska Kraftnät slutar en 7 mån lång rekryteringsprocess i sparken efter typ 7 mån. Svagt och dåligt.
Visa på X →Ansvaret för att Sverige nu saknar en s.k. effektreserv faller tungt på regeringen. Det yttersta skyddsnätet för elsystemet har i åratal funnits på plats vintertid - men i år har man misslyckats att säkra den. Det ökar risken för bortkoppling. https://www.di.se/debatt/sverige-gar-mot-vinter-utan-skyddsnat-i-elsystemet/
Visa på X →Högerns privatiseringarna dränerar välfärden på skattepengar. Och det som beskrivs som ”felaktig fakturering” och ”fakturafusk” liknar dessutom mest storskaligt bedrägeri. https://www.sverigesradio.se/artikel/granskning-digitala-vardgivare-fakturerade-felaktigt-for-vardbesok
Visa på X →S regeringar tar ansvar för offentliga finanser. Kristersson lånar till sina skattesänkningar för höginkomsttagare och skickar notan vidare. Som alla högerregeringar i Sverige gjort i decennier.
Visa på X →Högerregeringar brukar köra sönder statsfinanserna och misslyckas med jobben och tillväxten. Tidöregerigen är inget undantag.
Visa på X →Regeringen påstår sig trots allt ha gjort något de menar ska ge fler jobb och minska arbetslösheten. Problemet är bara att det på inget sätt fungerar. Resultatet är fler arbetslösa. Väldigt många fler arbetslösa.
Visa på X →Regeringens jakt på enskilda bolag slår mot investeringsklimatet. Konsekvenserna av att hamna på SDs skitlista är något alla måste ta i beaktande idag. Det kostar Sverige anseende och pengar. Det är trumpianskt och oförenligt med hur landet ska styras. https://www.di.se/nyheter/svantesson-ku-anmals-for-stoppade-stegrabidrag/
Visa på X →Vi har länge krävt en överenskommelse och är fortsatt beredda att medverka i en. Men när Kristerssons låter Åkesson bestämma, riskeras investeringar i all ny energiproduktion. Med högre elpriser och färre industrijobb som följd. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/energiforetagen-ebba-busch-har-ratt-behovs-overenskommelse-med-s
Visa på X →Nedskärningarna på Industriklivet och Tidöpartiernas inställning till omställning och industriell utveckling skadar Sverige. Nu riskeras satsningen vid cementfabriken i Slite. https://www.mynewsdesk.com/se/heidelbergmaterials-sverige/pressreleases/ccs-satsningen-vid-cementfabriken-i-slite-pausas-3416169
Visa på X →SD-regeringens elfiasko inför vintern, som DN skriver om, ökar risken för bortkoppling. Därför kallar vi Ebba Busch till riksdagens näringsutskott. Regeringen måste presentera en plan för att skydda samhället från detta under kommande kalla månader. https://share.google/8zW5LB3oVQgp8weFq
Visa på X →Lyssna på Ingemar
Visa på X →Åkesson blåste sina väljare.
Visa på X →@VencuVelasquez Uselt och svagt.
Visa på X →Trots kunskap om Landerholms slarv mörkade regeringen detta i månader. Nu fortsätter högerpartierna mörkande i riksdagen. De gör allt vad de kan för att förhindra en KU-granskning före valet. Vad är det de vill hemlighålla?
https://www.dn.se/sverige/storbrak-i-ku-om-landerholmaffaren-morklaggning/
Visa på X →Sd och regeringen har bestämt att Bromma flygplats ska vara kvar och det statliga bolaget som driver den tvingas därmed fortsätta att blöda ekonomiskt. Det drabbar alla andra resenärer och försvagar Arlanda, som behöver byggas ut och förbättras. https://www.mitti.se/nyheter/har-forlorar-staten-nara-100-miljoner--arligen-6.3.322314.0c54018097
Visa på X →