"Sveriges ledande statligt finansierade samhälls- och debattprogram består alltså till stora delar av att högertyckare som kommenterar en högerregerings förda högerpolitik." Om tillståndet i vår demokrati från Sixten Engqvist och Daniel Suhonen på fackliga tankeinstitutet Katalys. Gör något! Kom med oss i Socialdemokraterna! Tjugo kronor i månaden. Det har du råd att satsa på vårt folkstyre. Länk i min bio. 🌹 https://www.dn.se/debatt/skarpning-svt-det-osar-regimtroget-i-tv-rutan/
Visa på Mastodon →Markus Kallifatides
Socialdemokraterna
@mkallifatides.bsky.social (Bluesky)@MarkusKallifatides@mastodon.nu (Mastodon)519
inlägg
Det tror jag inte. Han är nog bara "liberal".
Visa på Bluesky →Nej, alla har inte fått det bättre. Vissa har fått väldigt mycket, andra en del och några inget. Det är hög tid att bryta utvecklingen med ständigt ökande ojämlikhet. Sverige behöver en ny riktning! 🌹

Nej, alla har inte fått det bättre. Vissa har fått väldigt mycket, andra en del och några inget. Det är hög tid att bryta utvecklingen med ständigt ökande ojämlikhet. Sverige behöver en ny riktning! 🌹

Agenda på SVT där Leijonborg, vill "åstadkomma viktiga saker" ihop med SD. "Kampen mot gängen, kärnkraft och massivt stöd till Ukraina..." Två frågor där total enighet råder i riksdagen och en där inget vettigt beslutsunderlag är framtaget. Snälla människor, låt oss gå i en annan riktning. 🌹
Visa på Bluesky →Agenda på SVT igen. Skönt, tycker Leijonborg, att den här frågan är avdiskad. Så att man kan fortsätta att "åstadkomma viktiga saker" ihop med SD. Frågan är då vilka dessa viktiga saker är? "Kampen mot gängen, kärnkraft och massivt stöd till Ukraina..." Två frågor där total enighet råder i riksdagen och en där inget som helst vettigt beslutsunderlag är framtaget. Snälla människor, låt oss gå i en annan riktning. 🌹
Visa på Mastodon →Vad tror ni om att satsa på ett starkare samhälle, på utbildning, arbetsmarknadspolitiken, välfärdens finansiering och sluta både med skattesänkningar och återvandringsbidrag och sån skit? 🌹 https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9175759
Visa på Bluesky →Vad tror ni om att satsa på ett starkare samhälle, på utbildning, arbetsmarknadspolitiken, välfärdens finansiering och sluta både med skattesänkningar och återvandringsbidrag och sån skit? https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9175759
Visa på Mastodon →Inte trappa av jobbskatteavdraget för höginkomsttagare, inte ersätta fristående skolor för uppdrag de inte har, inte fatta beslut om mångmiljardsubventioner till enskilda kraftslag utan analys av alternativen MEN SLOPA KARENSEN!! Vill du ändra på vår farliga s-politik? Välkommen som medlem! 🌹

Tänk vad SJUKT det skulle vara att efter två decennier i högerdiket inte trappa av jobbskatteavdraget för höginkomsttagare, inte ersätta fristående skolor för uppdrag de inte har, inte fatta beslut om mångmiljardsubventioner till enskilda kraftslag utan analys av alternativen, inte tvinga regioner att ha fri etableringsrätt för företag i primärvården, men att slopa karensavdraget!! Vill du ändra på vår farliga s-politik? Välkommen som medlem! Du finner länk i min bio! 🌹

Ett kompletterande förslag för oss medborgare är att inte välja in höhö-höger i Sveriges riksdag, eller samarbeta med sådana partier. https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9172240
Visa på Bluesky →Ett kompletterande förslag för oss medborgare är att inte välja in höhö-höger i Sveriges riksdag, eller samarbeta med sådana partier. https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9172240
Visa på Mastodon →Glad för denna fina text av vår socialdemokratiske förste vice talman Kenneth G Forslund! 🌹 kgfdirekt.se/aktuellt/kal...
Visa på Bluesky →Glad för denna fina text av vår socialdemokratiske förste vice talman Kenneth G Forslund! 🌹 https://kgfdirekt.se/aktuellt/kallifatides-kritiserar-regeringen-steg-for-steg-forsvagas-sveriges-hyresgaster/
Visa på Mastodon →Vilken springnota de lämnar efter sig när de åker ur riksdagen, "Liberalerna". https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9174511
Visa på Bluesky →Vilken springnota de lämnar efter sig när de åker ur riksdagen, "Liberalerna". https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9174511
Visa på Mastodon →Så vill vi socialdemokrater stärka hyresgästerna.🌹 https://www.altinget.se/bo/artikel/s-saa-vill-vi-starka-hyresgasternas-stallning
Visa på Bluesky →"Tidöpartierna står entydigt på fastighetsägarnas sida och steg för steg försvagas Sveriges hyresgäster. Det är ingen slump. Tidöpartiernas politik missgynnar de över tre miljoner människor som bor i en hyresrätt. Vi socialdemokrater vill göra tvärtom, värna ordning och reda på hyresmarknaden och sätta hyresgästernas trygghet i centrum för bostadspolitiken." Läs gärna vår debattartikel i Altinget! 🌹 #s2026 #hyresrätt https://www.altinget.se/bo/artikel/s-saa-vill-vi-starka-hyresgasternas-stallning
Visa på Mastodon →"Regeringen borde ha stöttat låginkomsttagare och boende i glesbygd med riktade ekonomiska stöd och hjälpt hushåll och företag att ställa om. Snabbat på elektrifieringen, stöttat produktionen av hållbart biobränsle..." Bra artikel. https://www.expressen.se/debatt/debatt-oljepriserna-visar-att-krigen-paverkas-oss/
Visa på Bluesky →"Regeringen borde ha stöttat låginkomsttagare och boende i glesbygd med riktade ekonomiska stöd och hjälpt hushåll och företag att ställa om. Snabbat på elektrifieringen, stöttat produktionen av hållbart biobränsle och isolering av fler hus, hyres- och bostadsrätter, subventionerat elbilsleasing och satsat på billig och utbyggd kollektivtrafik." https://www.expressen.se/debatt/debatt-oljepriserna-visar-att-krigen-paverkas-oss/
Visa på Mastodon →"Nedmonteringen" består, som jag sa, i så fall i systemineffektiviteten snarare än i vinstuttagen i sig.
Visa på Bluesky →Hade varit bra med system för fördelningsmässigt vettig tankarabatt och förmånlig folkhemselbil nu. Och t ex investeringssstöd för bostadsbyggande. Höjt barnbidrag. Bättre akassa. Korttidsarbete. Och beredskapsskatt för de allra rikaste. T ex. 🌹 https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9172003
Visa på Bluesky →'Fortsatt stigande oljepris och rasande börser' Det hade varit bra med ett system för fördelningsmässigt vettig tankarabatt och förmånlig folkhemselbil nu. Och offentliga investeringar på hemmaplan, t ex genom investeringssstöd för bostadsbyggande. Och höjt barnbidrag. Bättre akassa. Korttidsarbete. Och beredskapsskatt för de allra rikaste. T ex. Men nej. I höst väljer vi väg igen. 🌹 https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9172003 https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9172003
Visa på Mastodon →Ränteavdrag minskar intäkterna jämfört med om de inte fanns. Ränteavdrag är ingen utgift i detta sammanhang.
Visa på Bluesky →Senast jag själv försökte uppskatta vinsterna i välfärden landade det på ca 20 miljarder per år (≈0,3 % av BNP). Men jag ska göra en uppdatering vid tillfälle. Tyvärr skärs det ned rejält på SCB, som naturligtvis borde redovisa "vinster i välfärden" sedan 20 år eller så. Men det har aldrig gjorts.
Visa på Bluesky →