@MAGDA_XOXOXO Noter att vårt förslag i den delen är 8 års vistelse som huvudregel. En sådan persons som nämns i artikeln skulle alltså kvalificeras även efter vår regelskärpning.
Visa på X →440
inlägg
Jag kan svara. Oftast beror det på att journalister, för att manipulera läsaren, inte gör skillnad på laglig/olaglig vistelse i rapportering om enskilda fall. Har vistelsen varit så lång+laglig kvalificerar både barn och föräldrar tom för medborgarskap. I övrigt bra artikel i DN.

@TrueOlnir @svt Nej dom tvingas inte lämna, om dom fyller i ett webbformulär.
Visa på X →@patrickhgallen @BeckyWaterton Samhällskunskapstestet ska vara på gång. Som jag fattat det behöver man inte skriva in sig för att ta SWEDEX utan man kan bara anmäla sig.
Visa på X →@jan_hilding @BeckyWaterton Allt står i lagrådsremissen.
Visa på X →@pettersson_uno @svt Hej Uno Ukrainare får folkbokföra sig idag så dom får försörjningsstöd på samma villkor som andra.
Visa på X →@Rullskrik @patrullkarl @svt Isf finns andra omständigheter, om personen befann sig lagligen här eller sökte asyl innan december 2023 så kan man söka enligt massflykt.
Visa på X →@sebnie1989 @svt Nej Att söka på massflykt kan man göra inifrån landet oavsett vad man gjort tidigar. Det har inget med spårbyte att göra.
Visa på X →@mattiasreporter @svt Det ändrades senare, nu spelar det ingen roll när man kom hit.
Visa på X →@mattiasreporter @svt ja den är fake den också.
Visa på X →@MarkusThaler67 @BeckyWaterton Hej Det är en insändare men personen är aktiv journalist med en del spridning i Sverige. Tidningen the Local har också skrivit ganska mycket om den här frågan.
Visa på X →Avgörande kontext som @svt avsiktligt utelämnar. Alla ukrainare får UT om de söker enligt massflyktsdirektivet. Vissa vägrar detta pga att villkoren är något sämre jämfört med andra UT och saknar då grund för vistelse. Att ukrainare skulle tvingas lämna är dock ren desinformation

@granqvistmarta Det kan du fet-hajja Evamärta.
Visa på X →@oisincantwell Besluten är separata men det enda är en summarisk följd av det andra. Bebisen kommer alltså att stanna med sina föräldrar. Att i det läget påstå att barnet ska utvisas ensamt är grovt missvisande och borde strida mot journalistisk etik.
Visa på X →Och skriv inget taskigt om Oisin han fattar också det här, han gör bara sitt jobb.
Visa på X →Hej @oisincantwell När en utlänning är här på anknytning måste anknytningspersonen ha giltigt UT. Förlorar anknytningspersonen sitt, så förlorar den anhörige sitt. Det är alltså inget beslut mot barnet ensamt, även om besluten skrivs separat. Inte supersvårt att förstå.

@Intervenienten1 @Schnyggsomfan

@Intervenienten1 Det gör dom. Barnet följer med föräldrarna, det egna beslutet kan inte verkställas ensamt, vilket är vad mediarapporteringen vill få folk att tro. Rapporter om att barnet ”utvisas” är direkt felaktiga.
Visa på X →@Intervenienten1 Hej Familjen kommer kunna ansöka om PUT i augusti, beviljas det får barnet stanna på anknytning, annars åker familjen hem tillsammans. Det finns inget scenario där familjen separeras. Detta är nyhetsankornas nyhetsanka.
Visa på X →@beckmansasikter @sr_ekot Ekot viste inte om dom skulle få förlängt, Expressen rapporterade att dom inte skulle få det men sen visade det sig att dom antagligen får det ändå så rörigt ja.
Visa på X →@TrueOlnir Barnet kan söka inifrån om föräldrarna får förlängt.
Visa på X →@Y8Yet Båda saker är sant.
Visa på X →@irena_pozar @StyvmorSvea @MartyBlogger @sverigesradio Exakt. Föräldrarna kan inte vara anknytningsperson, om föräldrarna får förlängt i oktober, vilket det ser ut som, så får bebisen anknytning då. Får föräldrarna inte förlängt så återvänder familjen. Det finns inget scenario där familjen separeras.
Visa på X →Det finns, tvärt emot vad Migrationsverket säger absolut en möjlighet att bevilja UT till bebisen iden här situationen. Den här situationen är så pass ovanlig att den borde utgöra synnerliga skäl. Det är dessutom extremt märkligt att verket inte bara väntar på att föräldrarna kan förlänga sitt tillstånd senare i år.


🧵Har grävt lite mer i detta och det blir bara mer märkligt. 1) Föräldrarna verkar vara inne på sin andra tillståndsperiod (ingen vet säkert men det ser ut så) vilket betyder att de kommer kunna ansöka om put i augusti och stanna i 🇸🇪 . Barnet får sen tillstånd på anknytning.

