Nu städar vi upp Kriminalvårdens misslyckande och ser till att det som borde ha varit självklart nu också blir det. Nämligen att sexualbrottslingar inte ska avtjäna sina straff med barn.
Sexualbrottslingar ska hållas långt borta från barn, inte jobba med dem.
Tack för gott samarbete Gunnar, trevlig helg!
Visa på X →Nu går vi mot ljusare tider!
Tidöpartierna ärvde ett ekonomiskt haveri av den tidigare socialdemokratiska regeringen. Ett Sverige där inflationen hade spårat ur kontroll, bland annat till följd av det vansinnigt höga bränslepriset som drev upp priset på nästintill alla varor i Sverige.
Sedan dess har vi besegrat inflationen. Allt mer pekar nu på att konjunkturen har vänt.
Hushållens konsumtion ökar, och från och med den 1 april kommer vi att halvera momsen på mat. Det kommer leda till en billigare tillvaro för dig och din familj. För mig är det väldigt enkelt: det ska inte vara dyrt att vara svenskt.
Visa på X →Nu rullar vi steg för steg ut en ny och mer rättvis kriminalpolitik:
Visa på X →Det här är vidrigt. Jag har i förmiddags instruerat våra förhandlare på Regeringskansliet att omgående lyfta detta med justitiedepartementet för att säkerställa att detta inte ska kunna ske igen.
Visa på X →Den nuvarande ordningen är fullständigt vansinnig och det är precis det träsket som vi håller på att rensa upp i här nu tillsammans med Tidöpartierna.
SD:s och regeringens politik kommer leda till att domstolar i framtiden kommer döma till utvisning för alla utländska våldtäktsmän i hemtjänsten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JOo1PP/migrationsministern-valdtar-man-ska-man-ut-ur-sverige
Visa på X →Bra att detta är tydliggjort för väljarna.
Visa på X →Läs om våldtäktsskandalen i Uppsala kommun här:
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/hemtjanstchef-fick-larm-om-sexovergrepp-gick-pa-semester/j8e27eyj
Visa på X →Här kan ni läsa om resultaten Måns Lorichs (SD) och @FabianSjoberg (M) med vänner i Östhammar har åstadkommit vad gäller utdrag ur belastningsregistren:
https://www.senioren.se/nyheter/bakgrundskontroll-stoppade-fem-fran-hemtjanstjobb/
Visa på X →Här kan ni läsa om den hundraåriga damen berättar om övergreppen i tingsrätten:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/shakir-mahmoud-shakir-valdtog-100-arig-kvinna/
Visa på X →Idag dömdes en 38-årig hemtjänstarbetare som är medborgare i Irak till fyra års fängelse för att ha våldtagit en 100-årig dam, men inte till utvisning.
Att den här våldtäktsmannen, som alltså har förgripit sig på en hundraårig dam, ska gå fri i vårt land om två år och åtta månader är en obehaglig tanke.
Att vi har den här ordningen i vårt land är för mig obegripligt. Rätten bedömer att mannen enligt det nu gällande regelverket har för stark anknytning till Sverige för att kunna utvisas, trots att han saknar medborgarskap och har varit stamkund hos både polis och domstol under sin tid i Sverige.
Om två år och åtta månader kan han alltså vandra fritt i vårt land igen. Jag och mina gubbar gör just nu allt som står i vår makt för att den här typer av rättsliga tragedier och orättvisor mot brottsoffer aldrig mer ska förekomma i vårt land. Män som våldtar gamla damer ska sitta inlåsta länge och kan de utvisas ska det vara en självklarhet. Då har man inget i vårt land att göra.
Därför skruvar vi åt reglerna för utvisning så mycket det går redan nästa år. Vi kommer att sexdubbla antalet utvisningar på grund av brott. När vår nya lag träder ikraft kommer sådana våldtäktsmän att bli hemskickade på första bästa plan, inget snack om saken.
Jag skulle kunna utveckla ännu mer om våra reformer kring att dra in villkorlig frigivning för farliga kriminella, hur de nästa år kommer dömas till betydligt hårdare straff (ibland oändliga) och så vidare men det budskapet tror jag redan har gått fram.
Ett perspektiv i den här debatten som jag däremot tycker missas allt för ofta är att det är tydligt hur uruselt skötta många hemtjänster är och vilken cirkus det är ute i kommunerna.
På många håll kollar man inte ens belastningsregister vid anställningar, språkkrav tillhör undantaget och det tycks, baserat på de senaste veckornas rapportering, pågå en våldtäktsepidemi på våra ålderdomshem. Det är fruktansvärt och politiken måste in och styra och utkräva ansvar. Det får räcka nu. Ingen gammal dam ska behöva oroa sig för detta.
Nu ger vi kommunerna snart rätten att kräva belastningsregister vid anställning inom omsorgen. Det är helt centralt. Tre exempel visar på hur viktigt det är:
I S-styrda Uppsala kommun slutade man kräva in belastningsregister i hemtjänsten, där följde sedan en våg av våldtäkter och övergrepp på gamla damer.
I SD-styrda Östhammar kommun å andra sidan har man sedan i mars krävt utdrag ur belastningsregistret, på sju månader har hela fem personer stoppats på grund av att de fångats upp i det filtret. Detta måste vara normen.
Det tredje exemplet är han som idag dömdes för våldtäkt på en 100 år gammal dam. Han var stammis hos både polis och domstol, dömd för urkundsförfalskning och drograttfylla. I våras blev han av med körkortet i ett år efter att ha kört med droger i blodet. Ändå fick han jobb inom hemtjänsten där han för övrigt har kört runt i hemtjänstens bilar, rimligtvis då utan körkort.
Hade man stoppat honom i anställningsprocessen hade han aldrig kunnat våldta den stackars damen som förtjänar att spendera sin sista tid i jordelivet i frid, inte i skräck.
Denna fars måste få ett slut, jag och mitt parti kommer att göra allt vi kan för att ordningen återställs i hemtjänsten. Inga äldre ska behöva uppleva sånt här.
Visa på X →SD ökar med 2,7 procentenheter till 23,7 % i Novus väljarbarometer. Fantastisk energi, idag blir en bra dag! Tack! 🇸🇪
Visa på X →https://www.expressen.se/debatt/debatt-efter-pedofilskandalerna-sa-skyddar-vi-barnen/
Visa på X →Idag beslutar riksdagen om att stärka Polisens arbete mot sexuella övergrepp mot barn på nätet. Med detta, Lex Dumpen och mycket mer ska vi slå hårt mot pedofilerna på internet.
Igår skrev jag och mina Tidö-kollegor en debattartikel om just detta. Läs den gärna!
Visa på X →När vi förra mandatperioden ville förbjuda deltagande i kriminella gäng sade ni nej.
Därför har vi inte sådan lagstiftning på plats idag för det kräver två beslut och ett riksdagsval emellan, det är ert fel.
När vi hade en grundlagskommitté kring detta sade ni nej till att man ska kunna återkalla medborgarskapet för brott som allvarligt hotar Sveriges vitala intressen. Ni gick ut i media och var helt bestörta över vår grundlagsändring.
I varje steg ni har kunnat har ni saboterat, fördröjt och förhindrat oss från att ta gängens pass och uppehållstillstånd. I åtta år vid makten har ni och Miljöpartiet låtit gängen härja fritt och fullkomligt förstört vårt land. Vi städar nu upp er oreda.
För mig är det självklart att alla gängkriminella och andra som begått allvarliga brott med utländska medborgarskap ska utvisas.
Är du beredd att göra detta?
Visa på X →https://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-alla-gangkriminella-ska-utvisas-eller-fangslas/
Visa på X →Sverigedemokraterna har länge drivit på för att förbjuda deltagande i kriminella gäng. Nu blir det snart verklighet.
För att detta ska kunna genomföras behöver vi ändra grundlagen. Det kräver att Tidöpartierna får majoritet i riksdagen även under nästa mandatperiod.
Jag vill vara så tydlig som det bara går. Tiden då gängkriminella kunde strosa runt fritt i samhället är förbi.
Är du gängkriminell kommer vi att hitta dig, lagföra dig och spärra in dig. Länge.
Visa på X →Hej vapentwitter!
Vi genomför nu den största frihetsreformen för svenska vapenägare någonsin. Nedan är en ej uttömmande lista på lättnader:
Vi utökar vapengarderoben för jakt från 4 + 2 till 8 + 2
Vi slopar femårslicenserna och inför tillsvidarelicenser för flerskottsenhandsvapen med ett tillsynsförfarande som inte ska vara mer krävande än EU:s vapendirektiv (se s. 114 f.)
Detta medför att man inte döms för vapenbrott för att man glömt att förnya licensen (se s. 114)
Kravet på synnerliga skäl för enhandsvapen slopas och ersätts med ett krav på särskilda skäl, vilket är ett mildare rekvisit.
En möjlighet att förvara skjutvapen på annan plats efter anmälan införs. Nu kan man ha vapnen i en övernattningsbostad eller jaktstugan om man vill.
Vi inför en presumtion om att man utan prövning alltid ska antas ha behov av ett par extra pipor, inga extra krav ska alltså ställas för dessa
Papperslicenserna ersätts med digitala licenser
Vi förtydligar att byte av icke tillståndspliktiga delar inte ska påverka licensen
Vi inför skjutvapenpassets förenklade förfarande för jakt och målskjutning.
Vi tydliggör och förenklar regelverket för utlåning av vapen
Vi dubblar tiden man kan behålla magasin och dämpare mellan vapenlicenser
Med mera, med mera
Detta är, oavsett vad vissa säger, den största frihetsreformen för svenska vapenägare någonsin, även om man viktar det med den inskränkning som görs i visst avseende.
Som jag har redogjort för tidigare så har vi i förhandlingarna kommit överens om att inte gå vidare med flera av de mer ingripande förslagen som tidigare var utannonserade samtidigt som vi går vidare med typförbudet av halvautomatiska vapen som tar löstagbara stora magasin av militär typ. Magasin av militär typ definieras på s. 126 i LRR och beskrivs som:
Med ”militär typ” avses sådana vapenmagasin som vanligen används för militära ändamål, t.ex. vapenmagasin som passar i ett helautomatiskt vapen av militär typ, såsom en AK5 eller AK47, och vapenmagasin som används av Natostyrkor eller som annars har utbredd militär användning.
De licenser som redan utfärdats för dessa vapen för jakt kommer fortsatt att gälla men vill man lösa in vapnen är det möjligt till full ersättning.
Det gäller också utformningen av ventilen som är skruvad på ordentligt jämfört med utredningens förslag.
Det finns en rimlighet i att särskilt stora risker med vapeninnehav kan beaktas vid tillståndsprövningen, vilket såklart görs redan idag men nu kodifierar vi det. Exempelvis är en Barrett M82 alldeles utmärkt för att jaga buffel eller elefant med i Afrika om man nu skulle vilja det. Den duger säkert alldeles utmärkt till björn också, även fast björnfällen lär få ett stort hål i sig.
Samtidigt är det ett vapen vars huvudsakliga syfte är antimateriellt och riskerna som är förknippade med att man kan plocka ut ett sådant för jakt överväger faktiskt klart nyttan, man kan inte argumentera för något annat. En Holland & Holland-studsare i .700 Nitro Express är lämplig i sammanhanget, inte en Barret M82.
Samtidigt så är det så som Jägareförbundet och flera andra remissinstanser påpekar att utredningens förslag var för brett. Det hade med allra största sannolikhet inneburit att ventilen hade träffat för många vapen och omfattat grovkalibriga studsare av typen elefantbössor, flera andra halvautomater än de som avses med typförbudet och så vidare. Det hade varit en dålig ordning.
Just därför har vi stramat åt ventilen ordentligt, nu ska innehavet innebära en betydande risk som väger klart tyngre än nyttan för ändamålet, att jämföra med utredningens bredare förslag. Det är även tydliggjort att vapen som nu är tillåtna för jakt fortsättningsvis skall vara det och att vapen med jämförbar funktionalitet till dessa skall vara tillåtna framgent (s. 131 st. 1).
Detta innebär sammantaget att vapen som inte omfattas av typförbudet eller är av kategorin tyngre militära vapen som exempelvis Barret M82 inte heller träffas av “ventilen”.
Det innebär då motsatsvis att vapen som Browning BAR och halvautomatiska vapen som inte tar stora löstagbara magasin av militär typ är tillåtna även fortsättningsvis.
Detta är tydliggjort i så väl skälen som i lagkommentaren där utredningens skrivningar har strukits om att exempelvis AR-vapen som har plomberats till att ta femskottsmagasin skall omfattas av ventilen, och vi har tydliggjort att det inte är tillräckligt att ett vapen är halvautomatiskt för att omfattas av ventilen. Läser man utredningens förslag bredvid vårt blir skillnaden tydlig.
Vi har även dragit några exempel:
Vapen med jämförbar funktionalitet till de som var tillåtna innan Naturvårdsverket ändrade sina föreskrifter i augusti 2023 ska som huvudregel inte vara att anse som vapen som träffas av bestämmelsen. Grovkalibriga repeterstudsare för jakt träffas därmed inte av bestämmelsen. Avsikten är inte att bestämmelsen ska innebära ett förbud mot halvautomatiska vapen som inte tar militära magasin men som i och för sig har samma funktionalitet som de som omfattas av förbudet i 4 kap. 11 §, då dessa sedan lång tid varit tillåtna för jakt. (Lagkommentaren på s. 253).
Jag hoppas att detta tydliggör reformen i de delar som uppmärksammats!
P.S.
Flera delar av reformpaketet tas lägre i normhierarkin än i lag, som tas av riksdagen, och presenteras alltså i ett senare skede. Flera frågor som lyfts sedan igår kommer att klargöras då, däribland tillsynssystemet.
Visa på X →Nu får 22 personer ur den gängkriminella miljön vistelseförbud i Göteborg.
För mig är det självklart: tiden då gängkriminella tilläts hålla hela samhället som gisslan är över.
Hur du röstar spelar roll. Kom ihåg det nästa år när det är val.
Visa på X →S och MP:s beslut slog sönder Sveriges energiförsörjning. Reaktorer stängdes, kostnader sköt i höjden och nu tar det decennier att bygga upp det som rivits ned. Det här är vad som händer när S och MP får makten över energipolitiken.
Visa på X →Läs mer om vår lagändring nedan:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2025/06/prop.-202425189
Visa på X →Från och med idag är det olagligt att genomföra oskuldskontroller, oskuldsingrepp och att skriva ut oskuldsintyg.
En tydlig markering mot medeltida värderingar från andra länder. Sådant barbari har inget i Sverige att göra!
Visa på X →Du finner uppgifterna i SiS årsredovisning för 2024, på sida 61. Under 2023 och 2024 skedde inga avvikelser från vare sig institutionen eller från en bevakad utevistelse (motsvarande bevakad permission).
Mycket riktigt skedde det tre avvikelser de åren, de var från obevakade utevistelser, personerna hade inte återkommit till SiS-hemmet, alltså inte rymningar per se. Skulle de räknas med för 2020 så skulle antalet avvikelser det året ha varit 26 stycken. Jag räknade bara med de brottsdömda som faktiskt har rymt från institution.
Trevlig helg!
Visa på X →Hej, SiS ansvarar dels för tvångsvård enligt LVU, dels för verkställandet av påföljden sluten ungdomsvård. Från den senare, som alltså gäller brottsdömda, har det inte skett några avvikelser från institutionerna 2023 eller 2024. År 2020 skedde det jämförelsevis 17 avvikelser. Skillnaden beror på den förstärkta säkerheten. Se SiS årsredovisning 2024 s. 61.
Visa på X →2020 när sossarna styrde så rymde 17 brottsdömda från SiS-hemmen.
Vi har stärkt upp säkerheten på boendena och det märks. 2023 och 2024 rymde ingen från institutionerna.
Vi ser till att mördare och andra grova brottslingar hålls inlåsta helt enkelt. Något som sossarna inte klarade av.
Visa på X →Återhämtningen av svensk ekonomi är igång och BNP växer mer än väntat. Vi har tagit ansvar i en svår tid med hög inflation.
Nu vänder det, bättre tider kommer!
Visa på X →