Om en dryg månad, den femtonde april, träder lagarna som inför det nya straffet säkerhetsförvar ikraft. Det innebär att farliga våldtäktsmän, pedofiler och andra med hög återfallsrisk kan låsas in på obestämd tid till dess att de inte är en samhällsfara längre. Trevlig helg!
Visa på X →270
inlägg
Från och med i sommar gäller dubbla straff för gängkriminella. Det innebär att vi plockar bort farliga kriminella från gatan och sätter dem i fängelse. Vi gör detta så att alla andra kan vara trygga och fria från gängens våld i Sverige.
Visa på X →I sommar mångdubblar vi straffen för gängkriminella. Vi har redan dubblerat minimistraffen för vanliga gängbrott, som grovt vapenbrott. Från och med i sommar kommer dessutom brott med koppling till gängkriminalitet automatiskt att ge dubbelt straff. Vi avskaffar också flera straffrabatter och drar in gängkriminellas möjlighet till villkorlig frigivning. Med vår nya politik kommer en 18-årig gängkriminell som går beväpnad med pistol på stan att dömas till minst åtta års fängelse. Under Socialdemokraternas tid vid makten hade han sannolikt inte dömts till fängelse alls. Och även om han hade dömts till fängelse hade han på den tiden kunnat bli frigiven redan efter åtta månader. Vi tolvdubblar alltså straffet för en sådan farlig gängkriminell. Steg för steg gör vi upp med Socialdemokraternas slappa kriminalpolitik och gör Sverige tryggt igen.
Visa på X →Många av oss minns hur en dömd gruppvåldtäktsman kunde få 840 000kr i skadestånd av Justitiekanslern under Socialdemokraternas tid vid makten. Det gör vi nu upp med. Vi minns också hur hans brottsoffer endast kunde få ut någon tusenlapp av det skadestånd hon hade rätt till därför att våldtäktsmannens skadestånd inte gick att utmäta åt henne. Det är ett av de mest uppenbara exemplen på hur den tidigare rättsordningen som de gamla partierna länge har förvaltat satte brottsofferperspektivet i baksätet. Gång på annan skulle gärningsmannen tas om hand, skyddas och ersättas, alltid till brottsoffrets nackdel. Förra veckan presenterade vi lagförslag som innebär att vi kraftigt stärker brottsofferperspektivet inom svensk skadeståndsrätt. Dessa lagförslag genomförs nu. För det första så ska det bli lättare för brottsoffer att få den ersättning de har rätt till. Systemet för betalningar av skadestånd förenklas och staten ska nu först betala ut brottskadeersättning åt brottsoffret för att sedan kräva in pengarna av gärningsmannen. Tidigare behövde brottsoffret vända sig till gärningsmannen för att få sitt skadestånd utbetalt. Ett våldtäktsoffer behövde alltså först själv försöka driva in sina pengar från gärningsmannen som har våldtagit henne innan staten hjälpte till. Den ordningen tar vi nu bort. För det andra tar vi bort lagen som gjorde så att offret i 840 000kr-fallet inte kunde ta del av gärningsmannens pengar som han hade fått i skadestånd av staten. Nu ska det inte längre spela roll ifall pengarna kommer från skadestånd, en försäkring eller vad det nu skulle kunna vara. Pengar ska alltid kunna användas för att betala skulder till brottsoffer, tiden då kriminella kunde leva loppan på pengar som staten inte kunde utmäta till förmån för deras offer är borta. För det tredje gör vi upp med alla stötande fall där kriminella fått skadestånd av staten för att de har suttit inlåsta för länge. Frihetsberövandeersättning som det så fint heter ska bara kunna ges i den utsträckning det är skäligt. Jag vill i det sammanhanget lyfta två exempel som jag har upplevt som särskilt stötande och som vi nu åtgärdar: Det första exemplet är då en misstänkt på ett eller annat sätt har krånglat sig kvar i häktet och därför har suttit där en längre tid. Det skulle exempelvis kunna röra sig om att man har försvårat utredningen eller att man har försatt sig själv i situationer som har lett till häktning trots att inget brott har kunnat bevisas i slutändan. En person som rör sig i gängkriminella kretsar och poserar på bild med automatvapen eller ljuger om att han har varit delaktig i ett mord på sociala medier men som visar sig vara oskyldig till eventuell brottslighet (bilden kanske togs på en laglig skjutbana utomlands exempelvis) har tidigare kunnat få stora summor skadestånd av staten. Detta därför att han har suttit inlåst utan skuld i ett brott. Dessa kommer nu som huvudregel inte att få en spänn. Har man medvetet och mot bättre vetande krånglat sig kvar i häktet får man faktiskt skylla sig själv, det ska staten inte ersätta. Det andra exemplet jag vill lyfta är 840 000kr-fallet. När våldtäktsmannen dömdes första gången så fann domstolen mycket riktigt att han var skyldig till de brotten han stod åtalad för. Inte heller vid resningen som låg till grund för att hans straff senare minskades ändrades skuldfrågan, utan straffmildringen berodde på att man hade landat i att han var något år yngre än vad man ansåg i den första domstolsvändan. Alltså hade han rent tekniskt sett suttit fängslad för länge då han hade fått "för lite straffrabatt". Det finns förvisso en rimlighet i att personer som är oskyldigt dömda får ersättning för att de har varit inlåsta utan skuld. Det är rättvist. På samma sätt är det rättvist att personer som exempelvis döms till för långa fängelsestraff ersätts därför att de felaktigen har dömts för ett grovt brott som egentligen skulle vara av normalgraden. Samtidigt är det viktigt att systemet inte är stötande. I 840 000kr-fallet utgick ersättning på grund av omständigheter som helt och hållet var hänförliga till gärningsmannen samtidigt som skuldfrågan bestod. Han var alltså lika skyldig till det mycket allvarliga brott han begått samtidigt som han enligt den gamla rättsordningen inte hade fått ”tillräckligt mycket rabatt” i den första prövningen. Därför inför vi nu en regel som säger att ersättningen ska kunna jämkas helt i sådana fall där det är stötande att frihetsberövandeersättning betalas ut vid allvarlig brottslighet när det för långa frihetsberövandet inte beror på skuldfrågan eller brottsrubriceringen. Även i andra fall då det framstår som stötande att stora ersättningsbelopp ska betalas ut kommer detta att kunna justeras för att undvika sådana resultat. Kort fattat, med vår politik hade 840 000kr-mannen förmodligen inte fått en krona i skadestånd och staten hade betalat ut brottsskadeersättning till brottsoffret utan att hon hade behövt försöka driva in pengarna från gärningsmannen. Alla pengar och all egendom som tillhörde honom hade dessutom kunnat utmätas till förmån för brottsoffret, oavsett var de kommer ifrån. Vår nya ordning är mycket rättvisare än Socialdemokraternas gamla ordning.
Visa på X →Dumpens arbetsmetoder fungerar. Därför vill jag se en Dumpen-insatsstyrka som använder sig av liknande metoder för att fånga farliga pedofiler. Det arbete Dumpen gör idag ska i framtiden göras av poliser. Det blir möjligt tack vare de lagändringar som vi nu genomför.
Visa på X →https://www.epochtimes.se/sd-vill-starka-kampen-mot-korruption-foreslar-ny-polisenhet
Visa på X →Nu återinför vi tjänstemannaansvaret. Vi vill gå längre genom att storsatsa på en förstärkt antikorruptionspolis i Sverige. Korruptionshärvorna vi har kunnat läsa om de senaste veckorna är bara toppen av isberget. Ska folk kunna ha ett starkt förtroende för kommuner, regioner och myndigheter måste fusk och fiffel stoppas. För att det ska bli möjligt behöver vi ett starkt rättsväsende som upprätthåller vårt robusta tjänstemannaansvar. Läs mer om våra reformer i artikeln som jag länkar till nedan:
Visa på X →”Utöver den nya polissatsningen vill Sverigedemokraterna också skärpa straffen för korruptionsbrott. Enligt partiet ska det få tydligare konsekvenser när offentliga företrädare missbrukar sin makt eller lurar det allmänna på pengar.” – Lurar man det allmänna på pengar ska det straffas hårt. Sverige ska ha ett robust tjänstemannaansvar, säger Vinge. https://www.epochtimes.se/sd-vill-starka-kampen-mot-korruption-foreslar-ny-polisenhet
Visa på X →Vi återinför tjänstemannaansvaret!
Visa på X →Läs gärna min intervju om tjänstemannaansvar nedan: https://samnytt.se/mutskandaler-skakar-kollektivtrafik-och-kommuner-sd-toppen-henrik-vinge-toppen-av-ett-isberg
Visa på X →När Socialdemokraterna tog bort tjänstemannaansvaret skapades en gråzon där det blev möjligt för tjänstemän att agera mer godtyckligt. När vi nu återinför tjänstemannaansvaret skickar det en tydlig signal – arbetar man för det offentliga så arbetar man för allmänheten, och då ska man följa lagar och regler. Man ska inte sko sig på svenska folkets bekostnad.

https://riks.se/debatt/sd-nu-ska-korruptionen-i-sverige-rensas-ut
Visa på X →Vi återinför tjänstemannaansvaret. Det gör vi för att återupprätta allmänhetens förtroende för offentlig sektor genom att med krafttag rensa ut korruption, fiffel och fusk. Exempelvis sådant som misstänks ha förekommit inom Region Stockholm och SL. I vårt Sverige ska offentlig förvaltning arbeta för medborgarnas bästa och korruption ska aldrig tolereras, det ska bestraffas hårt. Rättsväsendet behöver samtidigt stärkas för att kunna upprätthålla ett starkt tjänstemannaansvar. Vi vill därför satsa på att anställa fler poliser som jobbar mot korruption, fusk och fiffel. Läs gärna vår debattartikel som är länkad här nedanför:

@BohemePoesia Det skärpta regelverket för utvisning på grund av brott träder ikraft den första september i år: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2026/02/skarpta-regler-om-utvisning-pa-grund-av-brott/
Visa på X →Läs gärna artikeln om hur Dumpen fick napp mitt i vårt möte där vi pratade om en nollvision för sexuella övergrepp mot barn. Det gick inte många minuter mellan att vi satt där på Rodolfino och att Polisen grep honom, en föredömlig insats: https://www.expressen.se/nyheter/politik/henrik-vinge-sd-om-dumpens-tillslag-blev-pa-riktigt/
Visa på X →Vi behöver en nollvision för sexuella övergrepp mot barn. Merparten av övergreppen mot barn anmäls aldrig. För att kunna upptäcka förövare och hitta deras brottsoffer behöver vi använda oss av brottsprovokation, ungefär så som Dumpen gör. Annars går det inte. Det är något som andra partier alltid har haft väldigt svårt att acceptera men som vi nu genomför. Dumpens arbete är effektivt för att fånga upp förövare så att de kan låsas in och så att brottsoffer kan upptäckas samt ges upprättelse och stöd. Vi behöver ha en Dumpen-insatsstyrka som lär sig av deras metoder. Vi behöver ett systemskifte i synen på sexualbrott mot barn. Pedofilerna ska mötas med samhällets fulla kraft och vi ska inte sky några medel för att hålla dem borta från våra barn, på internet eller i verkligheten. De måste hållas avskärmade för att våra barn ska kunna vara trygga i samhället.

Många av oss minns hur en dömd våldtäktsman under Socialdemokraternas tid vid makten kunde få nästan en miljon i skadestånd för att domstolen långt i efterhand sänkte hans straff. Vi minns också hur hans brottsoffer inte fick en spänn i skadestånd därför att man inte fick utmäta de pengar han fått av staten för besväret att ha suttit lite längre för sin våldtäkt. De pengarna fick han spendera bäst han ville. Det är det slut på nu. Hade det här skett med vår nya lag hade han inte fått en krona och hans tillgångar skulle inte längre vara fredade från utmätning för brottsoffrets skull. Steg för steg flyttar vi fokus från gärningsmannen till brottsoffrets rätt till trygghet, upprättelse och kompensation. I mitt Sverige får brottsoffer skadestånd, inte dömda våldtäktsmän.
Visa på X →Svar ja!
Visa på X →I decennier har människor kunnat komma till Sverige från andra länder, begå grova brott och sen inte utvisas. Det ändrar vi på nu. Nu är det slut på daltandet. Från och med den 1 september kommer alla brott som inte är bötesbrott vara utvisningsgrundande och åklagarna blir skyldiga att yrka på utvisning.
Visa på X →Sverige har länge varit hela världens socialkontor. Det är inte rimligt. Därför inför vi och regeringen nu krav på kvalificering till välfärden. Det innebär att en utlänning måste ha bott i Sverige i minst fem år eller jobba här en tid innan denne kan ta del av socialförsäkringen. Sveriges välfärd är uppbyggd på generationer av svenskars gemensamma slit och den som vill ta del av välfärden måste först göra sin plikt innan han kan kräva sin rätt.
Visa på X →Pedofiler bör som utgångspunkt dömas till ett förvaringsstraff. Det innebär att de aldrig ska släppas ut innan man konstaterat att de inte kommer fortsätta med sin pedofila brottslighet. Barnens trygghet måste gå före pedofilernas rätt till frihet. Läs gärna min och @jimmieakesson debattartikel som jag länkat till nedan 👇
Visa på X →Vår kriminalpolitik gör skillnad. "När åklagare beslutade om vistelseförbud minskade områdenas våldsbrottslighet tre gånger mer än jämförbara platser utan vistelseförbud. Det visar en första effektutvärdering av vistelseförbuden." https://polisen.se/aktuellt/nyheter/nationell/2026/februari/hundratalet-vistelseforbud-minskade-valdet/

Utgångspunkten måste vara att farliga pedofiler hålls inlåsta så att våra barn kan vara trygga från övergrepp. Idag presenterade jag förslag, som tillsammans med de reformer vi redan nu genomför, vore dråpslaget för pedofilerna. Alla farliga pedofiler skall vara inlåsta och samhället skall möta dem med sin fulla kraft. Vi vill ha en nollvision för sexuella övergrepp mot barn. Ska den bli verklighet måste vi sluta släppa ut pedofiler från fängelser när vi vet om att de kommer att fortsätta begå brott och vi måste använda samhällets samlade krafter för att fånga dem. Helst innan de hinner begå brott mot barn.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-kravet-livstid-for-domda-pedofiler/
Visa på X →